Asiantunteva sisältömarkkinointi sosiaali-, ja terveys ja varhaiskasvatusalan yritykselle
Beloued, Leila (2025)
Beloued, Leila
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131194
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö sisältää liike- ja ammattisalaisuuksia, jotka on jätetty pois julkisesta versiosta toimeksiantajan pyynnöstä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen asiantunteva sisältö on sosiaali- ja terveysalan (sote) sekä varhaiskasvatusalan (vaka) työntekijöille
merkityksellistä ja miten Yritys X voi hyödyntää tätä tietoa markkinoinnin ja viestinnän kehittämisessä. Yritys X toimii terveyspalvelualalla. Tutkimuksen
taustalla oli tarve ymmärtää kohderyhmän sisältöpreferenssejä sekä tekoälyn mahdollisuuksia sisällöntuotannossa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, johon aineisto kerättiin verkkokyselyn avulla. Kyselyllä kartoitettiin kohderyhmän sosiaalisen median käyttöä, sisältöön liittyviä mieltymyksiä ja suhtautumista eri ilmiöihin, kuten tekoälyn hyödyntämiseen sisällöntuotannossa ja vaikuttajamarkkinointiin. Vastaajien joukosta analysoitiin sote- ja vaka-alojen työntekijöiden näkemyksiä. Tulosten perusteella kohderyhmä arvosti käytännönläheistä, ajankohtaista ja heidän ammatillista kehittymistään tukevaa sisältöä. Instagram ja Facebook nousivat
tärkeimmiksi kanaviksi, ja tekoäly nähtiin potentiaalisena sisällöntuotannon työkaluna, kunhan sen käyttö pysyy autenttisena ja luotettavana. Tutkimus tarjoaa Yritys X:lle selkeitä suosituksia markkinoinnin kohdentamiseen ja sisältöstrategian kehittämiseen, mikä tukee yrityksen tavoitteita tavoittaa ja sitouttaa kohderyhmänsä entistä paremmin.
merkityksellistä ja miten Yritys X voi hyödyntää tätä tietoa markkinoinnin ja viestinnän kehittämisessä. Yritys X toimii terveyspalvelualalla. Tutkimuksen
taustalla oli tarve ymmärtää kohderyhmän sisältöpreferenssejä sekä tekoälyn mahdollisuuksia sisällöntuotannossa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, johon aineisto kerättiin verkkokyselyn avulla. Kyselyllä kartoitettiin kohderyhmän sosiaalisen median käyttöä, sisältöön liittyviä mieltymyksiä ja suhtautumista eri ilmiöihin, kuten tekoälyn hyödyntämiseen sisällöntuotannossa ja vaikuttajamarkkinointiin. Vastaajien joukosta analysoitiin sote- ja vaka-alojen työntekijöiden näkemyksiä. Tulosten perusteella kohderyhmä arvosti käytännönläheistä, ajankohtaista ja heidän ammatillista kehittymistään tukevaa sisältöä. Instagram ja Facebook nousivat
tärkeimmiksi kanaviksi, ja tekoäly nähtiin potentiaalisena sisällöntuotannon työkaluna, kunhan sen käyttö pysyy autenttisena ja luotettavana. Tutkimus tarjoaa Yritys X:lle selkeitä suosituksia markkinoinnin kohdentamiseen ja sisältöstrategian kehittämiseen, mikä tukee yrityksen tavoitteita tavoittaa ja sitouttaa kohderyhmänsä entistä paremmin.