Päiväkodin leikkitilan kehittäminen yhdessä lasten kanssa
Pirhonen, Mariella (2025)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Pirhonen, Mariella
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131286
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin leikkitilaa leikkiin kutsuvaksi ja innostavaksi ympäristöksi. Keskeisessä roolissa oli lasten osallisuus ja sen tukeminen, mikä mahdollisti täysivaltaisen osallistumisen prosessiin. Kehittämistyö toteutettiin yhteistyössä anonyymin varhaiskasvatusorganisaation kanssa.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan tarkemmin lapsen leikkiä ja sen kehitystä. Leikki kehittyy vaiheittain, ja sen myötä leikkialueen on mukauduttava lasten tarpeisiin ja toiveisiin. Leikki ei ole pelkkää ajanvietettä, vaan se opettaa lapselle monia taitoja. Aikuisen osallistuminen tarjoaa mahdollisuuden kurkistaa lapsen ajatuksiin ja mielikuvitusmaailmaan. Lapset ovat leikin asiantuntijoita ja kriitikoita, minkä vuoksi kehittämisideat ovat peräisin itse leikkijöiltä. Leikkitilan kehittämisen suunnittelussa hyödynnettiin kasvattajien tekemää SWOT-analyysiä sekä lasten kanssa toteutettua unelmakarttaa. Varsinainen kehittäminen tapahtui työpajatoimintana, ja koko prosessin ajan dialoginen keskustelu oli keskeisessä roolissa.
Tuotoksena syntyi konkreettinen leikkitila ja kuvaus kehittämisprosessin etenemisestä. Mallinnus tarjoaa ohjenuoran, jonka avulla ryhmätilaa voidaan kehittää yhdessä lasten kanssa toimien.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan tarkemmin lapsen leikkiä ja sen kehitystä. Leikki kehittyy vaiheittain, ja sen myötä leikkialueen on mukauduttava lasten tarpeisiin ja toiveisiin. Leikki ei ole pelkkää ajanvietettä, vaan se opettaa lapselle monia taitoja. Aikuisen osallistuminen tarjoaa mahdollisuuden kurkistaa lapsen ajatuksiin ja mielikuvitusmaailmaan. Lapset ovat leikin asiantuntijoita ja kriitikoita, minkä vuoksi kehittämisideat ovat peräisin itse leikkijöiltä. Leikkitilan kehittämisen suunnittelussa hyödynnettiin kasvattajien tekemää SWOT-analyysiä sekä lasten kanssa toteutettua unelmakarttaa. Varsinainen kehittäminen tapahtui työpajatoimintana, ja koko prosessin ajan dialoginen keskustelu oli keskeisessä roolissa.
Tuotoksena syntyi konkreettinen leikkitila ja kuvaus kehittämisprosessin etenemisestä. Mallinnus tarjoaa ohjenuoran, jonka avulla ryhmätilaa voidaan kehittää yhdessä lasten kanssa toimien.
