Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Svettas in sommaren, frys in vintern: En teoretisk jämförelse om hur temperatur, klädmaterial och miljömedvetenhet påverkar nordiskt konsumentbeteende

Lindgren, Ira (2025)

 
Avaa tiedosto
Lindgren_Ira.pdf (442.3Kt)
Lataukset: 


Lindgren, Ira
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131269
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att från ett nordiskt perspektiv utreda och ge en djupare förståelse om temperaturskillnader och klädmaterial påverkar individer då de köper kläder. Därmed ämnar detta arbete också att öka kunskapen för hur en konsuments takeprocess går till vid ett köpbeslut. Temperatur, material, hållbarhet och miljömedvetenhet fungerar som huvudsakliga faktorer för studien. Konsumentbeteende och köpbeteende granskades med hjälp av sociala, kulturella och personliga dimensioner. Detta examensarbete är riktat för både företag och konsumenter för att hjälpa dem förstå varandra på en djupare nivå.

I den teoretiska referensramen definieras olika begrepp som uppkommer i arbetet. Olika klädmaterial och deras tillverkning, funktioner och miljöbelastning gås igenom. Tidigare forskning belyser hållbarhetens, naturmedvetenheten samt temperaturens betydelse för hur människor klär sig eller hur det lönar sig att klä sig vid olika temperaturer. Utvalda delar i den teoretiska referensramen ger en grund och stöder innehållet och resultatet. Datainsamlingsmetoden för arbetet är dokumentstudier och dataanalysmetoden är innehållsanalys.

Resultaten visar att konsumenters köpval gällande material styrs av temperaturskillnader och årstider enligt behov eftersom naturmaterial som ylle och kashmir föredras i kyla, emedan naturmaterial som linne och bomull föredras i varma förhållanden. Resultaten visar att miljömedvetenhet styr konsumenter mot mer hållbara konsumtionsvanor men hållbart konsumtionsbeteende begränsas ofta av ekologiska kläders stigande priser (speciellt bland unga vuxna) samt socioekonomiska faktorer, exempelvis för höga priser på naturvänliga kläder.
 
The purpose of this thesis is to examine, from a Nordic perspective, how temperature differences and clothing materials influence individuals when purchasing clothes. The study also aims to provide a deeper understanding of consumers’ thought processes during a purchase decision. Temperature, material, sustainability, and environmental awareness serve as the main factors of this study. Consumer behavior and purchasing behavior are analyzed through social, cultural, and personal dimensions. This thesis is intended for both companies and consumers to help them understand each other better.

In the theoretical framework, various key concepts used in the study are defined. Different clothing materials, their production processes, functions, and environmental impact are reviewed. Previous research highlights the importance of sustainability, environmental awareness, and how temperature determines how people dress and what is considered appropriate attire in different climates. The selected parts of the theoretical framework form the foundation of the study and support the study’s results and discussion. The data collection method used in this thesis is a document study, and the data analysis method is content analysis.

The results show that consumers’ material choices are influenced by temperature differences and seasonal needs — natural materials such as wool and cashmere are preferred in colder conditions, while linen and cotton are favored in warmer weather. The findings also indicate that environmental awareness guides consumers toward more sustainable consumption habits. However, sustainable purchasing behavior is often limited by socio-economic factors (especially among young adults) and the rising prices of ecological clothing.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste