Processbeskrivning av inköpsreskontran hos företag X
Asp, Amanda (2025)
Asp, Amanda
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131350
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131350
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty yritys X:n toimeksiannosta ja käsittelee heidän ostoreskontraa. Ostoreskontra on tärkeä osa taloushallintoa, jossa ostolaskut vastaanotetaan, käsitellään ja lopulta maksetaan. Kun yritys kasvaa, myös laskujen määrä kasvaa, mikä lisää tarvetta tehokkaalle laskujen käsittelyprosessille.
Työn tarkoituksena oli tehdä ostoreskontran prosessikuvaus yrityksessä X, luoda kokonaiskuva prosessista, tunnistaa eri vaiheet ja löytää parannuskohteita.
Teoriaosassa käsitellään taloushallinnon osa-alueita, ostoreskontraprosessia, tekoälyä, digitalisaatiota ja automaatiota sekä benchmarkingia. Empiirisessä osassa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää: puolistrukturoituja haastatteluja, havainnointia ja benchmarkingia. Yhteensä tehtiin kymmenen haastattelua, seitsemän yrityksessä X ja kolme muissa yrityksissä.
Tuloksissa verrataan neljää eri yritystä, jotta saadaan parempi käsitys prosessista käytännössä. Tämän tiedon avulla voidaan tunnistaa parannuskohteet yrityksessä X. Työn tuloksena syntyi yksityiskohtainen prosessikuvaus ja prosessikartta ostoreskontrasta sekä lista konkreettisista parannusehdotuksista, jotka voivat tehostaa laskujen käsittelyä yrityksessä X.
Työn tarkoituksena oli tehdä ostoreskontran prosessikuvaus yrityksessä X, luoda kokonaiskuva prosessista, tunnistaa eri vaiheet ja löytää parannuskohteita.
Teoriaosassa käsitellään taloushallinnon osa-alueita, ostoreskontraprosessia, tekoälyä, digitalisaatiota ja automaatiota sekä benchmarkingia. Empiirisessä osassa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää: puolistrukturoituja haastatteluja, havainnointia ja benchmarkingia. Yhteensä tehtiin kymmenen haastattelua, seitsemän yrityksessä X ja kolme muissa yrityksissä.
Tuloksissa verrataan neljää eri yritystä, jotta saadaan parempi käsitys prosessista käytännössä. Tämän tiedon avulla voidaan tunnistaa parannuskohteet yrityksessä X. Työn tuloksena syntyi yksityiskohtainen prosessikuvaus ja prosessikartta ostoreskontrasta sekä lista konkreettisista parannusehdotuksista, jotka voivat tehostaa laskujen käsittelyä yrityksessä X.
