Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Digipedagogiikka turvallisesti ja vastuullisesti varhaiskasvatuksessa : seinätaulu varhaiskasvatuksen yksiköille

Malinen, Ada; Tanskanen, Tiia (2025)

 
Avaa tiedosto
Malinen_Tanskanen.pdf (959.0Kt)
Lataukset: 


Malinen, Ada
Tanskanen, Tiia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131203
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheeksi muodostui digipedagogiikka turvallisesti ja vastuullisesti varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyönä Hämeenlinnan kaupungin kanssa, ja siinä tutkittiin, miten varhaiskasvatuksen yksiköissä varmistetaan, että digipedagogiikka toteutuu turvallisesti ja vastuullisesti, sekä mitä varhaiskasvatuksen työntekijöiden olisi hyvä tietää digipedagogiikasta TVT-vastaavien näkökulmasta. Tavoitteena oli lisätä Hämeenlinnan kaupungin varhaiskasvatuksen yksiköiden kasvattajien tietoisuutta liittyen digipedagogiikan toteuttamiseen. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, ja sen tuloksena luotiin varhaiskasvatuksen yksiköille seinätaulu, jossa on vinkkejä turvallisen ja vastuullisen digipedagogiikan toteuttamiseen. Seinätaulu luotiin tulostettavaan muotoon, ja jokainen yksikkö voi sen tulostaa. Seinätaulusta tehtiin mahdollisimman visuaalinen kokonaisuus, jossa oli selkeitä ja ytimekkäitä vinkkejä digipedagogiikan toteuttamiseen.

Opinnäytetyön tietoperustassa avattiin työn kannalta keskeiset käsitteet: digipedagogiikka, varhaiskasvatus, mediakasvatus, medialukutaito sekä digitaalinen osaaminen. Lisäksi käsiteltiin Hämeenlinnan varhaiskasvatuksen sekä esiopetuksen digisuunnitelmaa sekä aiheeseen liittyviä aikaisempia tutkimuksia. Opinnäytetyön laadullisen tutkimuksen aineisto hankittiin Webropol-kyselyn avulla. Kysely lähetettiin yhteensä 21:lle varhaiskasvatuksen tieto- ja viestintäteknologiasta vastaavalle henkilölle, joista seitsemän vastasi kyselyyn. Kysely sisälsi neljä avointa kysymystä, joiden avulla haettiin vastauksia tutkimuskysymyksiin. Kysely lähetettiin TVT-vastaaville opinnäytetyön toimeksiantajan toimesta. Kerätty aineisto analysoitiin hyödyntämällä laadullista sisällönanalyysiä sekä teemoittelua. Tutkimusaineistosta muodostui neljä pääteemaa, joita olivat 1) digipedagogiikasta vastaava henkilöstö, 2) digipedagogiikan ohjeistus, 3) vastuullisuus digipedagogiikassa sekä 4) digipedagogiikan käyttötarkoitus. Saatua aineistoa hyödynnettiin tutkimuksellisen sekä toiminnallisen osuuden luomiseen.

Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että yksiköissä koettiin digipedagogiikan turvallisen ja vastuullisen toteuttamisen ohjeistuksen olevan etenkin TVT-vastaavien vastuulla. Vastauksissa korostettiin myös esimerkiksi digisuunnitelman merkitystä digipedagogiikkaa toteuttaessa. Vastauksissa huomioitiin myös digilaitteiden turvallisuus lasten käytössä, ja keskeiseksi tässä ilmeni digilaitteiden käyttö aikuisten valvonnassa. Turvallisuudessa tärkeää oli myös, että laitteille ladattavat ohjelmat sekä sovellukset ovat pedagogisesti perusteltuja ja kaupungin hyväksymiä. Tutkimustuloksissa ilmeni myös digipedagogiikan toteuttamiseen liittyviä haasteita. Esimerkiksi digilaitteiden käyttötarkoitus koettiin epäselväksi. Lisäksi työntekijöiden taitotaso sekä ennakkoasenteet vaikuttivat vastaajien mielestä digipedagogiikan toteuttamiseen. Tuloksien perusteella voitiin todeta, että digilaitteiden pedagogisen käytön tietoisuutta tulisi lisätä ja kasvattajien digiosaamista on tärkeää pitää ajan tasalla, jotta digipedagogiikka voi toteutua turvallisesti ja vastuullisesti ja niin, että se tukisi kokonaisvaltaisesti lasten oppimista ja kehitystä. Tulevaisuuden kannalta olisi tärkeää, että aihetta tutkittaisiin lisää, jotta sitä käsittelevää tietoperustaa olisi enemmän saatavilla. On tärkeää, että kasvattajilla on tarpeeksi tietoa ja taitoa aiheeseen liittyen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste