Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

KTM:n markkinoinnin kehittäminen Virossa

Sihvonen, Karoliina (2025)

 
Avaa tiedosto
Sihvonen_Karoliina.pdf (1.259Mt)
Lataukset: 


Sihvonen, Karoliina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120231530
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää KTM Nordicin markkinointistrategiaa Virossa. Työ perustui kvantitatiiviseen kyselytutkimukseen, joka toteutettiin Motoexotica-messuilla ja johon osallistui 112 virolaista motoristia. Tutkimuksessa selvitettiin mediankäyttötottumuksia, bränditunnettuutta ja markkinointikanavien tehokkuutta. Tulokset osoittivat, että virolaiset motoristit hakivat tietoa pääasiassa digitaalisista kanavista, joista Google, YouTube ja Facebook olivat tärkeimmät. Printtime-dian merkitys oli vähäinen, kun taas tapahtumat ja koeajopäivät koettiin erittäin tärkeiksi. KTM:n tunnetuimmat mallit olivat Duke, Adventure ja Super Duke, mutta katumallien tunnettuus oli heikko. Ostopäätökseen vaikuttivat eniten varaosien ja varusteiden saatavuus, huoltopalvelut sekä hinta.

Viron moottoripyörämarkkina kasvoi 85 prosenttia vuosina 2019–2024, mutta KTM:n markkinaosuus laski kokonaismarkkinan kasvusta huolimatta. KTM:n vahvuudet olivat offroad- ja adventure-segmenteissä, mutta naked-pyörien kysynnän kasvu tarjosi uusia mahdollisuuksia. Johtopäätöksissä korostui digitaalisen markkinoinnin kriittinen rooli, erityisesti Google Ads-, Facebook- ja Instagram-mainonnan hyödyntäminen. Lisäksi tapahtumat ja koeajopäivät, kuten Orange Days ja Offroad Days, olivat tehokkaita brändin vahvistamisessa. Viestinnän tuli olla kohderyhmälähtöistä: aloittelijoille selkeää ja hintatietoista, kokeneille teknistä ja brändiarvoihin liittyvää. KTM:n brändi-tietoisuutta ja malliston tunnettuutta oli parannettava erityisesti katumoottoripyöräsegmentissä.

Suosituksina KTM Nordicille esitettiin digitaalisen mainonnan kohdentaminen META-alustoilla ja Google Adsissa, koeajopäivien lisääminen sekä yhteistyön vahvistaminen paikallisten jälleenmyyjien kanssa. Lisäksi oli tärkeää panostaa Auto24.ee-mainontaan ja Tehnikamaailm-lehden koeajoartikkeleihin sekä tehdä tiivistä yhteistyötä virolaisen mainostoimiston kanssa kulttuurisen relevanssin varmistamiseksi. Tutkimus osoitti, että KTM Nordicilla oli merkittävä potentiaali vahvistaa asemaansa Virossa hyödyntämällä digitaalista markkinointia, tapahtumia ja kohdennettua viestintää.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste