Ristin kesäteatterin kehittämisstrategia
Kotivaara, Karita (2025)
Kotivaara, Karita
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120231540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120231540
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä toimeksiantajana toimii Liperin harrastajateatteriyhdistys ry, joka vastaa Ristin kesäteatterin toiminnasta. Opinnäytetyössä analysoidaan Ristin kesäteatterin nykytilannetta, tutkitaan kesäteatterin toiminnasta esille nousevia kehityskohteita ja ehdotetaan kehitysideoita, joilla teatterin toimintaan voidaan parantaa.
Työn tietoperustan ensimmäinen osuus käsittelee kesäteattereiden historiaa, nykytilannetta ja kesäteattereiden asemaa tapahtuma-alalla. Tietoperustan toisessa osuudessa keskitytään strategiaan käsitteenä, strategiseen johtamiseen ja strategia-analysointiin. Strategiatyökaluista työssä tutustutaan tarkemmin SWOT-analyysiin, ydinosaamiseen ja Ansoffin tuote-markkinamatriisiin.
Työn tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista tutkimusta ja aineisto on kerätty ryhmähaastatteluna SWOT-analyysia apuna käyttäen. Haastattelun kohderyhmänä toimii Ristin kesäteatterin teatterilaiset, jolloin aineisto perustuu teatterilasten omiin kokemuksiin ja näkemyksiin.
Tutkimuksen tulokset jaetaan lyhyen aikavälin ja pitkän aikavälin strategioihin. Lyhyen aikavälin strategissa keskitytään vahvistamaan kesäteatterin asiakaspalvelua, oheispalveluita sekä yhteisöllisyyttä. Pitkän aikavälin strategiassa ehdotetaan Ansoffin tuote-markkinamatriisin kahteen vaihtoehtoon pohjautuen tuotekehitystä matkailupakettien sekä diversifikaatiota vuokraustoiminnan muodossa.
Tämä opinnäytetyö tarjoaa toimeksiantajalle päteviä ja ajankohtaisia kehitysideoita toimintansa kehittämiseen ja vahvistamiseen.
Työn tietoperustan ensimmäinen osuus käsittelee kesäteattereiden historiaa, nykytilannetta ja kesäteattereiden asemaa tapahtuma-alalla. Tietoperustan toisessa osuudessa keskitytään strategiaan käsitteenä, strategiseen johtamiseen ja strategia-analysointiin. Strategiatyökaluista työssä tutustutaan tarkemmin SWOT-analyysiin, ydinosaamiseen ja Ansoffin tuote-markkinamatriisiin.
Työn tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista tutkimusta ja aineisto on kerätty ryhmähaastatteluna SWOT-analyysia apuna käyttäen. Haastattelun kohderyhmänä toimii Ristin kesäteatterin teatterilaiset, jolloin aineisto perustuu teatterilasten omiin kokemuksiin ja näkemyksiin.
Tutkimuksen tulokset jaetaan lyhyen aikavälin ja pitkän aikavälin strategioihin. Lyhyen aikavälin strategissa keskitytään vahvistamaan kesäteatterin asiakaspalvelua, oheispalveluita sekä yhteisöllisyyttä. Pitkän aikavälin strategiassa ehdotetaan Ansoffin tuote-markkinamatriisin kahteen vaihtoehtoon pohjautuen tuotekehitystä matkailupakettien sekä diversifikaatiota vuokraustoiminnan muodossa.
Tämä opinnäytetyö tarjoaa toimeksiantajalle päteviä ja ajankohtaisia kehitysideoita toimintansa kehittämiseen ja vahvistamiseen.
