Kohti sähköistä sisäänkirjautumista – hotellihenkilökunnan silmin
Vuorinen, Sonja (2025)
Vuorinen, Sonja
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120231579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120231579
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia sähköisen sisäänkirjautumisen vaikutuksia hotellin vastaanottotyöhön ja asiakaspalveluprosessiin. Tutkimuksessa selvitettiin hotellin vastaanotossa työskentelevien henkilöiden näkemyksiä ja kokemuksia sähköisestä sisäänkirjautumisesta. Tarkoituksena oli ymmärtää, miten sähköinen sisäänkirjautumisprosessi vaikuttaa työntekijöiden työtehtäviin, työkuormaan ja asiakaspalvelun laatuun.
Asiakkaiden kokemuksia tai sähköisen sisäänkirjautumisen teknisten ratkaisujen yksityiskohtia ei tutkimuksessa käsitelty. Työn tarkoituksena oli kuvata ja ymmärtää, millaisia merkityksiä ja kokemuksia työntekijät liittävät sähköiseen sisäänkirjautumiseen sen sijaan, että etsittäisiin yksiselitteisiä vastauksia.
Opinnäytetyössä tehtiin laadullinen tutkimus haastattelemalla hotellin vastaanotossa työskenteleviä henkilöitä. Haastattelu tehtiin kuudelle henkilölle, joista viiden henkilön työpaikalla sähköinen sisäänkirjautuminen oli käytössä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten vastaanoton työntekijät kokevat sähköisen sisäänkirjautumisen ja mitä mahdollisia kehittämiskohteita he näkevät sen toiminnassa. Haastatteluaineisto analysoitiin SWOT-analyysin periaatteita hyödyntäen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin laadullisen tutkimuksen ominaisuuksia, matkailupalvelujen digiloikkaa 2020-luvulla sekä tulevaisuuden näkymiä ja sähköisen sisäänkirjautumisen teknologisia vaatimuksia. Työssä käytiin läpi myös hotellin sisäänkirjautumisprosessia kokonaisuudessaan.
Haastatteluaineiston perusteella sähköinen sisäänkirjautuminen koettiin prosessia nopeuttavana ja sujuvoittavana niin henkilökunnan kuin asiakkaidenkin näkökulmasta. Samalla tuotiin esiin, että teknologian luotettavuus on ratkaisevaa, sillä järjestelmäviat voivat aiheuttaa negatiivisia kokemuksia. Jokainen vastaaja kuitenkin korosti henkilökohtaisen palvelun merkitystä ja sen arvoa asiakkaalle myös digitalisaation lisääntyessä.
Asiakkaiden kokemuksia tai sähköisen sisäänkirjautumisen teknisten ratkaisujen yksityiskohtia ei tutkimuksessa käsitelty. Työn tarkoituksena oli kuvata ja ymmärtää, millaisia merkityksiä ja kokemuksia työntekijät liittävät sähköiseen sisäänkirjautumiseen sen sijaan, että etsittäisiin yksiselitteisiä vastauksia.
Opinnäytetyössä tehtiin laadullinen tutkimus haastattelemalla hotellin vastaanotossa työskenteleviä henkilöitä. Haastattelu tehtiin kuudelle henkilölle, joista viiden henkilön työpaikalla sähköinen sisäänkirjautuminen oli käytössä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten vastaanoton työntekijät kokevat sähköisen sisäänkirjautumisen ja mitä mahdollisia kehittämiskohteita he näkevät sen toiminnassa. Haastatteluaineisto analysoitiin SWOT-analyysin periaatteita hyödyntäen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin laadullisen tutkimuksen ominaisuuksia, matkailupalvelujen digiloikkaa 2020-luvulla sekä tulevaisuuden näkymiä ja sähköisen sisäänkirjautumisen teknologisia vaatimuksia. Työssä käytiin läpi myös hotellin sisäänkirjautumisprosessia kokonaisuudessaan.
Haastatteluaineiston perusteella sähköinen sisäänkirjautuminen koettiin prosessia nopeuttavana ja sujuvoittavana niin henkilökunnan kuin asiakkaidenkin näkökulmasta. Samalla tuotiin esiin, että teknologian luotettavuus on ratkaisevaa, sillä järjestelmäviat voivat aiheuttaa negatiivisia kokemuksia. Jokainen vastaaja kuitenkin korosti henkilökohtaisen palvelun merkitystä ja sen arvoa asiakkaalle myös digitalisaation lisääntyessä.
