Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Tekoälyn hyödyntäminen myyntityössä

Hartikainen, Jarmo (2025)

 
Avaa tiedosto
Hartikainen_Jarmo.pdf (868.0Kt)
Lataukset: 


Hartikainen, Jarmo
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120231581
Tiivistelmä
Tekoälyn yleistyminen tapahtuu jatkuvana osana laajaa digitalisaation kehityskulkua ja se on vakiintunut osa jokaisen ihmisen arkea. Tekoälyn tuomat mahdollisuudet asioiden käsittelyssä ovat rajattomat ja tämä trendi on myös liike-elämässä tunnistettu. Yhteiskunnan nopean digitalisoitumisen myötä lisääntyvä datan määrä asettaa haasteita tiedon käsittelyyn ja analysointiin liittyvissä toimenpiteissä. Tämä koskee myös myyntityötä, jossa korostuvat yhä lisääntyvässä määrin tiedonhallinnan, asiakasrekisterien ylläpidon sekä toistuvien työvaiheiden sujuvuuden varmistaminen digitaalisten työkalujen avulla.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin tekoälyn hyödyntämistä myyntityössä ja sen mahdollisuuksia kehittää organisaatioiden toimintaa sekä asiakassuhteita. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten tekoäly ja digitaalinen muutos ovat muuttaneet yritysten myyntiprosesseja organisaation näkökulmasta. Tutkimuksessa oli tavoitteena myös koota tietoa siitä, miten nykyaikaisten asiakassuhteiden hoitaminen on muuttumassa tekoälyn myötä ja minkälaisia vaatimuksia se asettaa yrityksien johtamiselle ja työkaluille. Tutkimuksessa otettiin myös huomioon muutosjohtamisen näkökulma, joka korostuu yrityksissä uusien toimintamallien käyttöönotoissa.
Tutkimuksen toteutus suoritettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka teoriaosuudessa perehdyttiin johtamisen, myyntityön ja tekoälyn aihepiireihin. Teoria kerättiin aiemmin tehdyistä sekä tutkimuksista yleisistä tietokannoista että kirjallisuuslähteistä ja niistä koottiin analyysi tutkimuksen johtopäätöksiä varten. Tutkimuksen perusteella tekoälyn hyödyntäminen myyntityössä on selkeästi mahdollista ja sen mahdollisuudet liiketoiminnan kasvattamisessa ovat rajattomat eikä sen täyttä potentiaalia ole vielä käyttöönotettu.
Tekoälyn käyttöönotto osaksi organisaation toimintaa näyttäisi vaativan muutoksen johtamisessa suunnitelmallisuutta ja käytännön toteutukseen panostamista siitä, miten työyhteisö saadaan vakuuttumaan uusista toimintamalleista. Tutkimuksen tieteellinen kontribuutio keskittyy tekoälyyn työkaluna, minkä tarkoitus on kehittää liiketoimintaa. Sekä ihmisen rooli, että laadukas johtaminen havaittiin tutkimuksessa olevan tärkeimmät asiat tekoälyn käyttöönotossa ja tietoteknisten järjestelmien ylläpidossa organisaatioissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste