Uudistavan matkailun alkeet
Lehtinen, Pauliina (2025)
Lehtinen, Pauliina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120231679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120231679
Tiivistelmä
Nykyinen lineaarinen talousjärjestelmä perustuu jatkuvan kasvun tavoitteluun. Rajallisella planeetalla loputon kasvu ei kuitenkaan ole mahdollista, sillä maapallon luonnonvarat ovat rajalliset. Toiminnassa pyritään vastuullisuuteen ja haittojen vähentämiseen. Haitoista on kuitenkin aiheutunut vahinkoa jo sen verran, että planeetan kantokyky on koetuksella. Uudistava eli regeneratiivinen ajattelu luo pohjan uudelle toimintatavalle, jonka avulla lisätään sosio-ekologisten järjestelmien hyvinvointia, sekä mahdollistetaan elämän uusiutuminen.
Uudistava toimintatapa lisättiin elokuussa 2024 voimaan tulleisiin matkailualan perustutkinnon ammattitaitovaatimuksiin. Samalla syntyi myös tarve tälle opinnäytetyölle, sillä aiheesta ei ollut valmista opetusmateriaalia. Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen ja sen tarkoituksena on auttaa matkailualan opettajia, opiskelijoita ja näiden heijastevaikutuksena myös työelämää siirtymään kohti uudistavaa toimintatapaa. Tavoitteena oli luoda opiskelu- ja opetusmateriaalia matkailualan perustutkinnon opetukseen Perho Liiketalousopistossa. Uudistava toimintatapa vaatii perustavanlaatuisen muutoksen erityisesti arvojen ja maailmankatsomuksen osalta. Tällaisen uuden paradigman omaksuminen vie aikaa, jonka vuoksi opetusmateriaalin sisältö rajattiin käsittelemään vain uudistavan toimintatavan alkeita. Tavoitteena ei ollut luoda kokonaisvaltaista kuvausta aiheesta esimerkkeineen.
Opinnäytetyö muodostuu teoreettisesta viitekehyksestä, sekä toiminnallisesta osuudesta. Tietoperustassa käsiteltiin uudistavaa toimintatapaa ja kestävän kehityksen pedagogiikkaa. Uudistavan toimintatavan osalta keskityttiin erityisesti toimintaympäristön (paikan) tarkasteluun, sekä paradigman muutokseen. Nämä kaksi teemaa esiintyivät myös uudistavan matkailun suunnitteluun kehitetyssä viitekehyksessä, joka on esitelty tietoperustassa. Kestävän kehityksen pedagogiikan osalta painopiste oli ekososiaalisessa sivistyksessä, joka sisältyy ammatillisen koulutuksen arvoperustaan, sekä transformatiivisessa oppimisessa, joka mahdollistaa ekososiaalisen sivistyksen kompetenssien oppimisen. Ekososiaalisen sivistys ja uudistava ajattelu ovat yhteneväisiä, sillä molemmissa korostetaan ihmisten ja luonnon keskinäisriippuvuutta ja kokonaisuuksien tarkastelua systeemeinä. Molemmat myös vaativat toteutuakseen paradigman muutosta, jonka mahdollistaa transformatiivinen oppiminen.
Lopputuotoksena syntyi opetusmateriaali Uudistavan matkailun alkeet Perho Liiketalousopiston matkailu- ja luontoalan tiimin opiskelu- ja opetuskäyttöön. Opetusmateriaalissa yhdistyy tietoperustan keskeiset käsitteet ja tavoitteena on erityisesti paradigman muutoksen käynnistäminen. Opetusmateriaali sisältää kriittistä pohdintaa, reflektiota ja systeemiajattelua kehittäviä tehtäviä. Lisäksi siinä esitellään uudistavan matkailun periaatteita. Opetusmateriaalia testattiin opiskelijaryhmissä syys-lokakuussa, jonka perusteella lopulliseen tuotokseen tehtiin muutamia muutoksia. Opinnäytetyö kirjoitettiin elo-marraskuussa 2025.
Uudistava toimintatapa lisättiin elokuussa 2024 voimaan tulleisiin matkailualan perustutkinnon ammattitaitovaatimuksiin. Samalla syntyi myös tarve tälle opinnäytetyölle, sillä aiheesta ei ollut valmista opetusmateriaalia. Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen ja sen tarkoituksena on auttaa matkailualan opettajia, opiskelijoita ja näiden heijastevaikutuksena myös työelämää siirtymään kohti uudistavaa toimintatapaa. Tavoitteena oli luoda opiskelu- ja opetusmateriaalia matkailualan perustutkinnon opetukseen Perho Liiketalousopistossa. Uudistava toimintatapa vaatii perustavanlaatuisen muutoksen erityisesti arvojen ja maailmankatsomuksen osalta. Tällaisen uuden paradigman omaksuminen vie aikaa, jonka vuoksi opetusmateriaalin sisältö rajattiin käsittelemään vain uudistavan toimintatavan alkeita. Tavoitteena ei ollut luoda kokonaisvaltaista kuvausta aiheesta esimerkkeineen.
Opinnäytetyö muodostuu teoreettisesta viitekehyksestä, sekä toiminnallisesta osuudesta. Tietoperustassa käsiteltiin uudistavaa toimintatapaa ja kestävän kehityksen pedagogiikkaa. Uudistavan toimintatavan osalta keskityttiin erityisesti toimintaympäristön (paikan) tarkasteluun, sekä paradigman muutokseen. Nämä kaksi teemaa esiintyivät myös uudistavan matkailun suunnitteluun kehitetyssä viitekehyksessä, joka on esitelty tietoperustassa. Kestävän kehityksen pedagogiikan osalta painopiste oli ekososiaalisessa sivistyksessä, joka sisältyy ammatillisen koulutuksen arvoperustaan, sekä transformatiivisessa oppimisessa, joka mahdollistaa ekososiaalisen sivistyksen kompetenssien oppimisen. Ekososiaalisen sivistys ja uudistava ajattelu ovat yhteneväisiä, sillä molemmissa korostetaan ihmisten ja luonnon keskinäisriippuvuutta ja kokonaisuuksien tarkastelua systeemeinä. Molemmat myös vaativat toteutuakseen paradigman muutosta, jonka mahdollistaa transformatiivinen oppiminen.
Lopputuotoksena syntyi opetusmateriaali Uudistavan matkailun alkeet Perho Liiketalousopiston matkailu- ja luontoalan tiimin opiskelu- ja opetuskäyttöön. Opetusmateriaalissa yhdistyy tietoperustan keskeiset käsitteet ja tavoitteena on erityisesti paradigman muutoksen käynnistäminen. Opetusmateriaali sisältää kriittistä pohdintaa, reflektiota ja systeemiajattelua kehittäviä tehtäviä. Lisäksi siinä esitellään uudistavan matkailun periaatteita. Opetusmateriaalia testattiin opiskelijaryhmissä syys-lokakuussa, jonka perusteella lopulliseen tuotokseen tehtiin muutamia muutoksia. Opinnäytetyö kirjoitettiin elo-marraskuussa 2025.
