Virtuaalitodellisuus sairaanhoitajakoulutuksessa : käyttökokemuksia kahdesta VR-pelistä
Heino, Jenni; Koponen, Oona; Kotilainen, Lotta (2025)
Heino, Jenni
Koponen, Oona
Kotilainen, Lotta
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120231786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120231786
Tiivistelmä
Muuttuvat terveyspalvelut edellyttävät sairaanhoitajilta entistä laajempaa osaamista ja joustavuutta. Koulutuksessa näihin vaatimuksiin vastataan muun muassa hyödyntämällä virtuaalitodellisuutta, joka tarjoaa todenmukaisia ja turvallisia oppimisympäristöjä. Käyttökokemusten kerääminen on tärkeää, jotta opetusmenetelmiä voidaan kehittää edelleen vastaamaan sairaanhoitajakoulutuksen ja työelämän tarpeita.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Turun ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden (n=86) käyttökokemuksia kahdesta koulutuksen osana hyödynnettävästä virtuaalitodellisuuspohjaisesta pelistä. Tavoitteena oli saada arvokasta tietoa, jonka avulla voitaisiin tukea Turun ammattikorkeakoulun sairaanhoitajakoulutuksen eri opetusmenetelmien laadun kehittämistä. Työn toimeksiantajana toimi Turun ammattikorkeakoulu.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköistä Webropol-kyselyä. Kerätty aineisto analysoitiin sekä määrällisin menetelmin että induktiivisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tulokset osoittivat virtuaalitodellisuuden myönteiseksi ja lupaavaksi oppimis- ja opetusmenetelmäksi, joka edistää sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillista kehittymistä, kun sen käyttö on teknisesti toimivaa ja pedagogisesti hyvin suunniteltua. Changing healthcare services requires nurses to have increasingly broad competence and flexibility. Nursing education addresses these demands by utilizing virtual reality, which offers realistic and safe learning environments. Collecting user experiences is important in order to further develop teaching methods to meet the needs of nursing education and working life.
The purpose of this thesis was to examine the user experiences of nursing students (n=86) at Turku University of Applied Sciences with virtual reality-based games used as part of their education. The aim was to obtain valuable information that could be used to support the development of the quality of various teaching methods in the nursing education program at Turku University of Applied Sciences. The thesis was commissioned by Turku University of Applied Sciences.
The research method was an online Webropol survey. The collected data were analyzed using both quantitative methods and inductive content analysis. The results of the study showed that virtual reality is a positive and promising learning and teaching method that promotes the professional development of nursing students when its use is technically functional and pedagogically well designed.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Turun ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden (n=86) käyttökokemuksia kahdesta koulutuksen osana hyödynnettävästä virtuaalitodellisuuspohjaisesta pelistä. Tavoitteena oli saada arvokasta tietoa, jonka avulla voitaisiin tukea Turun ammattikorkeakoulun sairaanhoitajakoulutuksen eri opetusmenetelmien laadun kehittämistä. Työn toimeksiantajana toimi Turun ammattikorkeakoulu.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköistä Webropol-kyselyä. Kerätty aineisto analysoitiin sekä määrällisin menetelmin että induktiivisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tulokset osoittivat virtuaalitodellisuuden myönteiseksi ja lupaavaksi oppimis- ja opetusmenetelmäksi, joka edistää sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillista kehittymistä, kun sen käyttö on teknisesti toimivaa ja pedagogisesti hyvin suunniteltua.
The purpose of this thesis was to examine the user experiences of nursing students (n=86) at Turku University of Applied Sciences with virtual reality-based games used as part of their education. The aim was to obtain valuable information that could be used to support the development of the quality of various teaching methods in the nursing education program at Turku University of Applied Sciences. The thesis was commissioned by Turku University of Applied Sciences.
The research method was an online Webropol survey. The collected data were analyzed using both quantitative methods and inductive content analysis. The results of the study showed that virtual reality is a positive and promising learning and teaching method that promotes the professional development of nursing students when its use is technically functional and pedagogically well designed.
