Nuori ja mieli – opinnäytetyö nuorten mielen hyvinvoinnin edistämiseksi
Linna, Miro; Mäki, Valtteri (2025)
Linna, Miro
Mäki, Valtteri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120231662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120231662
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin yläkoulussa työskentelevien ammattilaisten näkemyksiä ja kokemuksia koskien nuorten mielen hyvinvoinnin haasteita, niiden vaikutuksia nuoriin ja haasteiden ennaltaehkäisyä. Yhteistyötahona toimi eräs Etelä-Pohjanmaan koulu ja kyseisen koulun ammattilaiset. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa nuorten mielen hyvinvoinnin tilasta sekä mahdollista keinoista ennaltaehkäistä nuorten pahoinvointia.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu. Haastatteluihin osallistui yhteistyötahokoulun ammattilaisia. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja haastateltavia kertyi kuusi. Teemahaastatteluja ohjasi opinnäytetyön tutkimuskysymykset. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Aineistosta nousi kuusi pääteemaa, jotka olivat nuorten ahdistuneisuus ja henkinen pahoinvointi, sosiaaliset-, tunne- ja vuorovaikutustaidot, älypuhelin ja sosiaalinen media, nuorten hyvinvoinnin peruspilarit, yksinäisyys ja kiusaaminen sekä yhteiskunta, arvot ja asenteet.
Tutkimustuloksista selvisi, että nuorten mielen hyvinvointia haastavat riittämätön unen määrä, epäsäännölliset ruokailutottumukset, vähäinen liikkuminen sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen haasteet. Näiden haasteiden taustalla on usein älypuhelimet ja niiden liiallinen käyttö. Tulosten perusteella nuorten kokema ahdistuneisuus ja pahoinvointi näkyvät koulussa nuorten poissaoloina ja koulunkäynnin haasteina. Näiden haasteiden keskeisenä ratkaisuna nähtiin tietoisuuden lisääminen haasteista ja niiden vaikutuksista nuoriin. Etenkin vanhempainillat nähtiin keskeisenä kanavana lisätä tietoisuutta ja tavoittaa nuorten huoltajat. Myös nuorten valistaminen aiheista nähtiin merkityksellisenä. Tulokset osoittavat, että turvallinen kouluympäristö, läsnä olevat aikuiset ja luottamussuhde koulun henkilökuntaan nähtiin merkittävänä nuorten pahoinvointia ennaltaehkäisevinä tekijöinä.
Tutkimustulosten perusteella nousi tarve kehittää nuorten tunne-, vuorovaikutus- ja sosiaalisia taitoja, korostaa arvojen merkitystä ja roolia nuorten elämässä sekä panostaa nuorten tasapainoiseen arkeen ja terveellisiin elämäntapoihin.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu. Haastatteluihin osallistui yhteistyötahokoulun ammattilaisia. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja haastateltavia kertyi kuusi. Teemahaastatteluja ohjasi opinnäytetyön tutkimuskysymykset. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Aineistosta nousi kuusi pääteemaa, jotka olivat nuorten ahdistuneisuus ja henkinen pahoinvointi, sosiaaliset-, tunne- ja vuorovaikutustaidot, älypuhelin ja sosiaalinen media, nuorten hyvinvoinnin peruspilarit, yksinäisyys ja kiusaaminen sekä yhteiskunta, arvot ja asenteet.
Tutkimustuloksista selvisi, että nuorten mielen hyvinvointia haastavat riittämätön unen määrä, epäsäännölliset ruokailutottumukset, vähäinen liikkuminen sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen haasteet. Näiden haasteiden taustalla on usein älypuhelimet ja niiden liiallinen käyttö. Tulosten perusteella nuorten kokema ahdistuneisuus ja pahoinvointi näkyvät koulussa nuorten poissaoloina ja koulunkäynnin haasteina. Näiden haasteiden keskeisenä ratkaisuna nähtiin tietoisuuden lisääminen haasteista ja niiden vaikutuksista nuoriin. Etenkin vanhempainillat nähtiin keskeisenä kanavana lisätä tietoisuutta ja tavoittaa nuorten huoltajat. Myös nuorten valistaminen aiheista nähtiin merkityksellisenä. Tulokset osoittavat, että turvallinen kouluympäristö, läsnä olevat aikuiset ja luottamussuhde koulun henkilökuntaan nähtiin merkittävänä nuorten pahoinvointia ennaltaehkäisevinä tekijöinä.
Tutkimustulosten perusteella nousi tarve kehittää nuorten tunne-, vuorovaikutus- ja sosiaalisia taitoja, korostaa arvojen merkitystä ja roolia nuorten elämässä sekä panostaa nuorten tasapainoiseen arkeen ja terveellisiin elämäntapoihin.
