Exploring the Impacts of Collaborating with a Finnish HEI to a School in LMIC : case of Twins Bright Academy
Kontturi, Maria (2025)
Kontturi, Maria
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120331860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120331860
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus, jonka tavoitteena on tutkia Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) ja kenialaisen yksityiskoulun, Twins Bright Academyn (TBA), välisen yhteistyön vaikutuksia TBA:n näkökulmasta. Opinnäytetyön on tilannut Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) kansainvälisen liiketoiminnan (International Business) yksikkö. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda esiin projektiluontoisen yhteistyön tuloksia suomalaisen ammattikorkeakoulun ja alemman keskitulotason maan koulun välillä ja edistää yhteistyön jatkumista, sekä kannustaa muita suomalaisia korkeakouluja vastaaviin yhteistöihin. Tutkimus vastaa kirjallisuudessa havaittuun puutteeseen, sillä globaalien korkeakoulujen ja matalan tulotason maiden tai alemman keskitulotason maiden peruskoulujen yhteistyötä on tutkittu vähän. Teoriaosuudessa perehdytään aiempiin tutkimuksiin korkeakoulujen ja peruskoulujen välisistä yhteistöistä, tutkimuksiin kulttuurien välisistä yhteistöistä, kulttuurin- ja kulttuurierojen tutkimuksiin, kansainvälisiin koulutustavoitteisiin, sekä Kenian koulutusjärjestelmään. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on laadullinen eli kvalitatiivinen tapaustutkimus ja primääriaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla kahdelta TBA:n henkilökunnan jäseneltä sekä HAMKin International Business yksikön edustajalta. Haastattelujen tarkoitus oli antaa näkökulmaa yhteistyön hyödyistä TBA:lle, sekä sen haasteista ja koulun toiveista yhteistyön jatkolle. Haastattelujen lisäksi aineistona on käytetty muutamia viestejä, jotka tutkimuksen tekijä on vastaanottanut henkilökohtaisesti. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yhteistyö HAMKin kanssa tuotti merkittäviä hyötyjä TBA:lle, jolla on rajalliset taloudelliset ja rakenteelliset resurssit: oppilaiden digitaidot paranivat, lukutaito ja englannin kielen osaaminen vahvistuivat sekä opettajien motivaatio ja oppilaiden itsevarmuus kasvoivat. Haasteita ilmeni esimerkiksi keskeneräisissä projekteissa ja yhteistyön jatkuvuudessa, mikä korostaa
pitkäjänteisen suunnittelun ja selkeän viestinnän tärkeyttä. Tutkimus osoittaa, että korkeakoulujen ja koulujen välinen yhteistyö voi merkittävästi tukea oppimisympäristöjä niukoissa olosuhteissa ja esittää suosituksia kestävän kumppanuuden kehittämiseksi. This thesis is a case study that examines the impacts of the collaboration between Häme University of Applied Sciences (HAMK) and a Kenyan private school, Twins Bright Academy (TBA), from the perspective of TBA. The thesis was commissioned by the International Business degree programme at HAMK. Its purpose is to highlight the outcomes of project-based cooperation between a Finnish university of applied sciences and a school in a lower-middle-income country, to support the continuation of the partnership, and to encourage other Finnish higher education institutions to engage in similar collaborations. The study addresses a gap in existing literature, as partnerships between Global North higher education institutions and basic education schools in low- or lower-middle-income countries have received limited research attention.
The theoretical section reviews previous studies on cooperation between higher education institutions and basic education schools, research on cross-cultural collaboration, studies on culture and cultural differences, international educational goals, and the Kenyan education system. The research methodology applied in this thesis is qualitative case study research. The primary data was collected through semi-structured interviews with two members of TBA’s staff and a representative of HAMK International Business degree programme. The purpose of the interviews was to gain insights into the benefits of the collaboration for TBA, its challenges, and the school’s hopes for future cooperation. In addition to interviews, a few personal message exchanges received by the researcher were used as supplementary data. The findings show that the collaboration with HAMK produced significant benefits for TBA, a school with limited financial and structural resources: students’ digital skills improved, literacy and English language proficiency strengthened, and both teacher motivation and student confidence increased. Challenges were observed, for example in unfinished projects and the continuity of collaboration, underscoring the importance of long-term planning and clear communication. The study demonstrates that cooperation between higher education institutions and schools can meaningfully support learning environments in resource-constrained settings and offers recommendations for developing sustainable partnerships.
pitkäjänteisen suunnittelun ja selkeän viestinnän tärkeyttä. Tutkimus osoittaa, että korkeakoulujen ja koulujen välinen yhteistyö voi merkittävästi tukea oppimisympäristöjä niukoissa olosuhteissa ja esittää suosituksia kestävän kumppanuuden kehittämiseksi.
The theoretical section reviews previous studies on cooperation between higher education institutions and basic education schools, research on cross-cultural collaboration, studies on culture and cultural differences, international educational goals, and the Kenyan education system. The research methodology applied in this thesis is qualitative case study research. The primary data was collected through semi-structured interviews with two members of TBA’s staff and a representative of HAMK International Business degree programme. The purpose of the interviews was to gain insights into the benefits of the collaboration for TBA, its challenges, and the school’s hopes for future cooperation. In addition to interviews, a few personal message exchanges received by the researcher were used as supplementary data. The findings show that the collaboration with HAMK produced significant benefits for TBA, a school with limited financial and structural resources: students’ digital skills improved, literacy and English language proficiency strengthened, and both teacher motivation and student confidence increased. Challenges were observed, for example in unfinished projects and the continuity of collaboration, underscoring the importance of long-term planning and clear communication. The study demonstrates that cooperation between higher education institutions and schools can meaningfully support learning environments in resource-constrained settings and offers recommendations for developing sustainable partnerships.
