Näytä suppeat kuvailutiedot

Alakouluikäisen psyykkiset tarpeet ja niiden huomiointi vuodeosastolla

Lampinen, Tuomas; Harmaala, Sonja (2015)

dc.contributor.authorLampinen, Tuomas-
dc.contributor.authorHarmaala, Sonja
dc.date.accessioned2015-05-05T11:47:43Z
dc.date.available2015-05-05T11:47:43Z
dc.date.issued2015-
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201505056057-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/90387
dc.description.abstractOpinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää alakouluikäisen yleisimpiä psyykkisiä tarpeita osastohoidossa, ja kuinka niitä voidaan huomioida. Työssä käsiteltiin myös niihin vaikuttavia asioita. Aineisto muodostui teoriatiedosta, joka haettiin kirjallisuudesta, artikkeleista sekä asiantuntijaluennoista sekä yhdestä avoimesta haastattelusta lastenosasto 1:llä. Haastattelu litteroitiin ja analysoitiin käyttämäl-lä sisällön analyysia. Tutkimuksessa ilmeni viisi psyykkistä tarvetta. Turvallisuus nousi suurimmaksi tarpeeksi niin teoriassa kuin käytännössäkin ja neljä muuta tarvetta olivat toi-menpiteeseen valmistaminen, sosiaaliset suhteet ja yksilöllisyys. Teoriassa ilmeni tarpeena myös tukeminen, mutta se ei noussut nimellisesti haastattelussa esiin. Tutkimuksessa ilmeni useita jatkotutkimusehdotuksia, jotka pääosin liittyvät lap-sen stressin kokemukseen somaattisella osastolla, sillä sen suhteen teoriatieto ja käytännön kokemus olivat ristiriidassa.fi
dc.description.abstractThe purpose of this study was to investigate primary-school-aged children’s most common mental needs in hospital care, and how these needs can be taken into account. Additional-ly, the study covered the factors that affect those needs. The research material consisted of theory collected from the relevant literature, articles, specialist lectures and of an open interview on Children’s Ward 1. The interview was transcribed and analysed by using con-tent analysis. The study revealed five mental needs. Safety was the most significant need, both in theory and practice. The remaining four needs were preparation for operations, social relations and individuality. The theory also identified support as an important mental need. Howev-er, it did not emerge in the interview. Several suggestions for further research emerged in the study. Most of them were related to how a child experiences stress in a somatic department: there seemed to be incon-sistency between theory and practical experience regarding this topic.en
dc.language.isofin-
dc.publisherJyväskylän ammattikorkeakoulu-
dc.rightsAll rights reserved-
dc.titleAlakouluikäisen psyykkiset tarpeet ja niiden huomiointi vuodeosastollafi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/372-
dc.organizationJyväskylän ammattikorkeakoulu-
dc.contributor.organizationJyväskylän ammattikorkeakoulu-
dc.subject.keywordAlakouluikäinen. Psyykkinen. Tarve. Vuodeosasto.-
dc.subject.specializationAikuishoitotyö. Mielenterveys- ja päihtehoitotyö.-
dc.subject.degreeprogramfi=Hoitotyö|sv=Vård|en=Nursing|-
dc.subject.disciplineHoitotyön koulutusohjelma-


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot