Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

UBC-ilmiö Instagramissa – Tutkimus ansaintalogiikasta ja yrittäjyyden vaatimuksista

Mankolanaho, Anette (2025)

 
Avaa tiedosto
Mankolanaho_Anette.pdf (838.5Kt)
Lataukset: 


Mankolanaho, Anette
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120332042
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Instagramissa myytävän Ultimate Branding Course (UBC) -kurssin ympärille rakentunutta liiketoimintailmiötä. Työssä tarkasteltiin erityisesti ansaintalogiikkaa sekä sitä, mitä yrittäjyys tällaisessa liiketoimintamallissa vaatii. Tavoitteena oli selvittää, millä tavalla toimintaa voidaan tehdä kannattavaksi ja millaisia valmiuksia yrittäjältä edellytetään.

Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisesti hyödyntäen sekä teemahaastatteluja, että omaa kokeilua Instagramissa. Haastattelut tehtiin viiden UBC-kurssin myyjän kanssa. Lisäksi toteutettiin oma kokeilu anonyymillä Instagram -tilillä nimellä Somemuidu, jonka avulla tarkasteltiin käytännön prosesseja kurssin myynnin näkökulmasta.

Tutkimuksessa todettiin, että UBC-toiminnan ansaintalogiikka perustuu affiliate-markkinointiin, jossa yrittäjä saa provisiopohjaisen korvauksen myydyistä kursseista. Kannattavuus edellytti aktiivista sisällöntuotantoa, kohderyhmän ymmärtämistä, näkyvyyden rakentamista, sekä kilpailun hallintaa. Lisäksi havaittiin, että kasvottoman brändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa voi tarjota strategisia etuja, mutta se vaati johdonmukaista viestintää ja luottamuksen rakentamista.

Opinnäytetyö tuotti uutta tietoa digitaalisesta yrittäjyydestä, sekä tarjosi käytännön suosituksia yrittäjille, jotka harkitsevat UBC-kurssin myyntiä tai vastaavanlaista liiketoimintamallia.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste