Luontohyvinvoinnin tunnettuuden vahvistaminen Facebook-mainonnan avulla
Vahvaselkä, Veeti (2025)
Vahvaselkä, Veeti
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120332080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120332080
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää erilaisen terminologian ja muotoilun vaikutukset sosiaalisen median mainonnan näkyvyydessä. Luontohyvinvointi on aiheena erittäin keskeinen ja ajankohtainen maailman jatkuvan digitalisaation takia. Tavoitteena on saada ymmärrys siitä, mitkä aiheet ja minkälainen mainonta kiinnostaa ihmisiä, jotta saataisiin jatkossa parhaimmalla mahdollisella tavalla näkyvyyttä paikallisille luontohyvinvointi palveluille Etelä-Savon alueella.
Työ toteutettiin LISÄ-hankkeessa, ja se linkittyy LISÄ-hankkeen omaan Vahvista Luontoasi kampanjaan. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaiset sanalliset ja visuaaliset tekijät vaikuttavat luontohyvinvoinnin tunnettuuden kasvattamiseen Facebook-mainonnassa. Tutkimuksessa tarkastellaan, miten erilaiset muutokset, kuten sanavalinnat, kuvat ja visuaalinen ilme, vaikuttavat mainosten kiinnostukseen. Lisäksi tavoitteena on ymmärtää, miten näiden tekijöiden avulla voidaan lisätä mainonnan vaikuttavuutta ja parantaa paikallisten luonto-hyvinvointipalveluiden näkyvyyttä Etelä-Savon alueella.
Työssä hyödynnetään A/B-testausta, jonka avulla pyritään selvittämään, miten erilaiset muuttujat vaikuttavat tuloksiin. Mainosryhmiä on yhteensä neljä, ja jokaisesta mainoksesta tehdään A- ja B-versio, joista B-versioon lisätään testattava muuttuja. A-versio pysyy samana kaikissa kampanjoissa, kun taas B-versiota muokataan testin mukaisesti.
Päätulokset olivat tunnettuuden kasvattamisen kannalta selvästi positiivisia. Facebook-mainonnan avulla hanke saavutti merkittävää näkyvyyttä ja tavoitti laajan yleisön. Kampanjoiden aikana mainokset herättivät kiinnostusta ja lisäsivät yrityksen brändin tunnettuutta.
A/B-testauksen avulla havaittiin, että testatut muuttujat vaikuttivat mainoskampanjoiden lopulliseen tulokseen. Jokaisessa kampanjassa oli tunnistettavissa versio, joka saavutti muita enemmän näkyvyyttä ja kiinnostusta.
Asiasanat: Green Care, luontohyvinvointi, luontoterminologia, Facebook-markkinointi
Työ toteutettiin LISÄ-hankkeessa, ja se linkittyy LISÄ-hankkeen omaan Vahvista Luontoasi kampanjaan. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaiset sanalliset ja visuaaliset tekijät vaikuttavat luontohyvinvoinnin tunnettuuden kasvattamiseen Facebook-mainonnassa. Tutkimuksessa tarkastellaan, miten erilaiset muutokset, kuten sanavalinnat, kuvat ja visuaalinen ilme, vaikuttavat mainosten kiinnostukseen. Lisäksi tavoitteena on ymmärtää, miten näiden tekijöiden avulla voidaan lisätä mainonnan vaikuttavuutta ja parantaa paikallisten luonto-hyvinvointipalveluiden näkyvyyttä Etelä-Savon alueella.
Työssä hyödynnetään A/B-testausta, jonka avulla pyritään selvittämään, miten erilaiset muuttujat vaikuttavat tuloksiin. Mainosryhmiä on yhteensä neljä, ja jokaisesta mainoksesta tehdään A- ja B-versio, joista B-versioon lisätään testattava muuttuja. A-versio pysyy samana kaikissa kampanjoissa, kun taas B-versiota muokataan testin mukaisesti.
Päätulokset olivat tunnettuuden kasvattamisen kannalta selvästi positiivisia. Facebook-mainonnan avulla hanke saavutti merkittävää näkyvyyttä ja tavoitti laajan yleisön. Kampanjoiden aikana mainokset herättivät kiinnostusta ja lisäsivät yrityksen brändin tunnettuutta.
A/B-testauksen avulla havaittiin, että testatut muuttujat vaikuttivat mainoskampanjoiden lopulliseen tulokseen. Jokaisessa kampanjassa oli tunnistettavissa versio, joka saavutti muita enemmän näkyvyyttä ja kiinnostusta.
Asiasanat: Green Care, luontohyvinvointi, luontoterminologia, Facebook-markkinointi
