Asiakkaiden valintoihin vaikuttavat tekijät retkeilyvälineiden vuokrauspalveluissa Suomessa : ÅG-Rent
Grigoriev, Niko (2025)
Grigoriev, Niko
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120432377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120432377
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin asiakkaiden päätöksentekoon vaikuttavia tekijöitä retkeilyvälineiden vuokrauspalveluissa Suomessa keskittyen ÅG-Rentin toimintaan Porissa. Taustana toimi retkeilyn kasvava suosio Suomessa sekä kiertotalouden periaatteet, jotka korostavat vuokrauksen kestävyyttä ja kustannustehokkuutta verrattuna välineiden omistamiseen. Tehtävänä oli selvittää vuokrauspäätöksiin vaikuttavia tekijöitä, kuten hintaa, laatua, brändiä ja saatavuutta, sekä arvioida palvelun paikallista tarvetta. Tavoitteena oli tuottaa ÅG-Rentille käytännön suosituksia palveluiden kehittämiseen asiakaslähtöisemmiksi.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Google Forms -alustalla syyskuussa 2025. Kysely jaettiin sosiaalisessa mediassa Satakunnan alueen retkeilijöille, ja se keräsi 127 vastausta. Aineisto analysoitiin Excelillä ja Grok AI:lla laskemalla keskiarvoja, prosenttiosuuksia ja ristiintaulukoita demografisten tekijöiden, kuten iän ja työllisyystilan, suhteen.
Tuloksena todettiin hinnan olevan ratkaisevin tekijä vuokrauspäätöksissä: vastaajat odottavat keskimäärin 21 euroa vuorokaudessa yksittäiselle välineelle ja 55 euroa viikonlopulle. Brändin ja testivoittajien merkitys arvioitiin kohtalaiseksi, kun taas palvelun paikallinen tarve on tyydyttävä. Hinta ja laatu nähdään tasapainossa tärkeinä.
Johtopäätöksenä suositellaan hinnoittelun säätämistä tulosten mukaisesti sekä palvelun monipuolistamista ryhmäaktiviteetteihin, kuten yhteistyöhön koulujen ja yritysten kanssa. Tutkimus tarjoaa pohjaa vuokrauspalveluiden kehittämiselle, vaikka otoskoko rajoittaa tulosten yleistettävyyttä valtakunnallisesti.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Google Forms -alustalla syyskuussa 2025. Kysely jaettiin sosiaalisessa mediassa Satakunnan alueen retkeilijöille, ja se keräsi 127 vastausta. Aineisto analysoitiin Excelillä ja Grok AI:lla laskemalla keskiarvoja, prosenttiosuuksia ja ristiintaulukoita demografisten tekijöiden, kuten iän ja työllisyystilan, suhteen.
Tuloksena todettiin hinnan olevan ratkaisevin tekijä vuokrauspäätöksissä: vastaajat odottavat keskimäärin 21 euroa vuorokaudessa yksittäiselle välineelle ja 55 euroa viikonlopulle. Brändin ja testivoittajien merkitys arvioitiin kohtalaiseksi, kun taas palvelun paikallinen tarve on tyydyttävä. Hinta ja laatu nähdään tasapainossa tärkeinä.
Johtopäätöksenä suositellaan hinnoittelun säätämistä tulosten mukaisesti sekä palvelun monipuolistamista ryhmäaktiviteetteihin, kuten yhteistyöhön koulujen ja yritysten kanssa. Tutkimus tarjoaa pohjaa vuokrauspalveluiden kehittämiselle, vaikka otoskoko rajoittaa tulosten yleistettävyyttä valtakunnallisesti.
