Opas onnistuneeseen etäohjaukseen
Forsberg, Leni; Hofman-Bergholm, Maria; Känsäkangas, Marjo; Töyräskoski, Niko; Voutilainen, Teemu; Kenakkala, Hanna (2025)
Forsberg, Leni
Hofman-Bergholm, Maria
Känsäkangas, Marjo
Töyräskoski, Niko
Voutilainen, Teemu
Kenakkala, Hanna
Centria-ammattikorkeakoulu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251204114454
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251204114454
Tiivistelmä
Asuinpaikkakunnan sijainti, haastavat kulkuyhteydet ja pitkät välimatkat vaikeuttavat erityisesti
haja-asutusalueiden nuorten osallistumista perinteiseen työkokeiluun tai työharjoitteluun. Nuorten
haasteena on myös sitoutuminen toimintaan ja motivaation ylläpitäminen digitaalisessa ympäristössä.
Nämä kaikki voivat vaikuttaa nuoren syrjäytymiseen ja eriarvoisuuden kasvamiseen.
Etänä tapahtuva ohjaus tarjoaa konkreettisia ratkaisuja nuorten työllistymisen haasteisiin. Etäohjaus
on myös joustava ja saavutettava keino tukea nuoria työelämään siirtymisessä, riippumatta
siitä, missä nuori asuu tai missä työpaikka sijaitsee.
Ohjausprosessi etenee kolmessa vaiheessa: suunnittelu, toteutus ja päätös. Jokaisen vaiheen
tavoitteena on varmistaa, että nuori saa kokemuksesta konkreettista hyötyä ja selkeän suunnan
kohti työtä, opintoja tai muuta jatkopolkua. Tämä AIMlearning-hankkeessa kehitetty etäohjauksen
opas antaa etätyömahdollisuuksia tarjoaville yrityksille ja organisaatioille sekä työllisyyspalveluiden asiantuntijoille vinkkejä ja neuvoja, joiden avulla voidaan parantaa etänä tapahtuvan työkokeilun tai -harjoittelun laatua ja onnistumista.
Oppaan tarkoituksena on tukea erityisesti haja-asutusalueella asuvien, alle 29-vuotiaiden nuorien työllistymistä oman alansa työtehtäviin. Malli rakentuu selkeän rakenteen, mentoroivan työotteen ja digityökalujen fiksun hyödyntämisen ympärille. Kun teknologia tukee ohjausta eikä hidasta sitä, voidaan keskittyä olennaiseen eli nuoren kohtaamiseen ja tukemiseen sekä hänen polkunsa edistämiseen.
AIMlearning-hankkeessa tuetaan alle 29-vuotiaiden nuorten siirtymistä työelämään ja opintoihin.
Hankkeen osallistujat kehittävät omaa ammattitaitoaan ja ammatillista osaamistaan työelämäprojektien avulla, jotka rakentuvat vahvasti hankkeen teemojen (tekoäly, data-analytiikka,
tietoturva, kyberturvallisuus, vastuullisuus ja hyvinvointi) ympärille.
haja-asutusalueiden nuorten osallistumista perinteiseen työkokeiluun tai työharjoitteluun. Nuorten
haasteena on myös sitoutuminen toimintaan ja motivaation ylläpitäminen digitaalisessa ympäristössä.
Nämä kaikki voivat vaikuttaa nuoren syrjäytymiseen ja eriarvoisuuden kasvamiseen.
Etänä tapahtuva ohjaus tarjoaa konkreettisia ratkaisuja nuorten työllistymisen haasteisiin. Etäohjaus
on myös joustava ja saavutettava keino tukea nuoria työelämään siirtymisessä, riippumatta
siitä, missä nuori asuu tai missä työpaikka sijaitsee.
Ohjausprosessi etenee kolmessa vaiheessa: suunnittelu, toteutus ja päätös. Jokaisen vaiheen
tavoitteena on varmistaa, että nuori saa kokemuksesta konkreettista hyötyä ja selkeän suunnan
kohti työtä, opintoja tai muuta jatkopolkua. Tämä AIMlearning-hankkeessa kehitetty etäohjauksen
opas antaa etätyömahdollisuuksia tarjoaville yrityksille ja organisaatioille sekä työllisyyspalveluiden asiantuntijoille vinkkejä ja neuvoja, joiden avulla voidaan parantaa etänä tapahtuvan työkokeilun tai -harjoittelun laatua ja onnistumista.
Oppaan tarkoituksena on tukea erityisesti haja-asutusalueella asuvien, alle 29-vuotiaiden nuorien työllistymistä oman alansa työtehtäviin. Malli rakentuu selkeän rakenteen, mentoroivan työotteen ja digityökalujen fiksun hyödyntämisen ympärille. Kun teknologia tukee ohjausta eikä hidasta sitä, voidaan keskittyä olennaiseen eli nuoren kohtaamiseen ja tukemiseen sekä hänen polkunsa edistämiseen.
AIMlearning-hankkeessa tuetaan alle 29-vuotiaiden nuorten siirtymistä työelämään ja opintoihin.
Hankkeen osallistujat kehittävät omaa ammattitaitoaan ja ammatillista osaamistaan työelämäprojektien avulla, jotka rakentuvat vahvasti hankkeen teemojen (tekoäly, data-analytiikka,
tietoturva, kyberturvallisuus, vastuullisuus ja hyvinvointi) ympärille.
