Mitä tekee varhaiskasvatuksen konsultoiva erityisopettaja? : Varhaiskasvatuksen konsultoivien erityisopettajien ajatuksia omasta työstään
Mäkinen, Nea (2025)
Mäkinen, Nea
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120432462
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120432462
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin varhaiskasvatuksen konsultoivien erityisopettajien työtä Porin kaupungissa, tarkoituksena kuulla erityisopettajien omia ajatuksia tekemästään työstä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa työstä, jota erityisopettajat itse sekä heidän kanssaan työtä tekevät voivat käyttää hyödyksi muun muassa työn kehittämisessä. Teoriatausta tutkimukselle muodostui varhaiskasvatuksen työympäristöä, vuorovaikutusta varhaiskasvatuksessa, erityisopettajan kelpoisuutta ja määriteltyjä työtehtäviä sekä varhaiskasvatuksessa annettavaa tukea tarkastelevista lähteistä.
Aineistonkeruu toteutettiin haastattelemalla konsultoivia erityisopettajia syksyn 2025 aikana, tutkimukseen osallistui neljä haastateltavaa. Haastattelut nauhoitettiin sanelimeen ja litteroitiin tekstinkäsittelyohjelmaan analysointia varten. Analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa analyysia, se sopi parhaiten tähän tutkimukseen, jossa tutkimuskysymykset ovat laajoja kuten haastattelukysymyksetkin.
Haastatteluaineiston perusteella varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtehtäviä on paljon päiväkotikäynneistä tilastointitöihin, työtehtäviä toteuttaa jokainen omalla tavallaan, mutta paljon yhtäläisyyksiäkin löytyy, esimerkkinä samat materiaalit ja kartoitukset. Työstä löytyy haasteita muun muassa liittyen ajankäyttöön sekä vuorovaikutukseen muiden aikuisten kanssa. Kehitysmahdollisuuksia haastattelujen perusteella löytyy ajankäytön organisoinnista, kehitysajatuksia ilmeni myös oman työn ulkopuolelle muualle varhaiskasvatuksen kentälle.
Johtopäätöksinä varhaiskasvatuksen erityisopettajan työ on monipuolista, eikä yksikään työpäivä ole samanlainen. Vuorovaikutus niin lasten kuin aikuistenkin kanssa näyttäytyy suurena tekijänä työssä, ihmiskontakteja on paljon ja jokaisella kontaktilla on omanlaiset tapansa ja tarpeensa. Työ vaatii monenlaista osaamista, ja paljon tahtoa ja rakkautta tekemäänsä työtä kohtaan.
Aineistonkeruu toteutettiin haastattelemalla konsultoivia erityisopettajia syksyn 2025 aikana, tutkimukseen osallistui neljä haastateltavaa. Haastattelut nauhoitettiin sanelimeen ja litteroitiin tekstinkäsittelyohjelmaan analysointia varten. Analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa analyysia, se sopi parhaiten tähän tutkimukseen, jossa tutkimuskysymykset ovat laajoja kuten haastattelukysymyksetkin.
Haastatteluaineiston perusteella varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtehtäviä on paljon päiväkotikäynneistä tilastointitöihin, työtehtäviä toteuttaa jokainen omalla tavallaan, mutta paljon yhtäläisyyksiäkin löytyy, esimerkkinä samat materiaalit ja kartoitukset. Työstä löytyy haasteita muun muassa liittyen ajankäyttöön sekä vuorovaikutukseen muiden aikuisten kanssa. Kehitysmahdollisuuksia haastattelujen perusteella löytyy ajankäytön organisoinnista, kehitysajatuksia ilmeni myös oman työn ulkopuolelle muualle varhaiskasvatuksen kentälle.
Johtopäätöksinä varhaiskasvatuksen erityisopettajan työ on monipuolista, eikä yksikään työpäivä ole samanlainen. Vuorovaikutus niin lasten kuin aikuistenkin kanssa näyttäytyy suurena tekijänä työssä, ihmiskontakteja on paljon ja jokaisella kontaktilla on omanlaiset tapansa ja tarpeensa. Työ vaatii monenlaista osaamista, ja paljon tahtoa ja rakkautta tekemäänsä työtä kohtaan.
