Tekoäly pankkialalla johtamisen tukena
Mäenpää, Suvi (2025)
Mäenpää, Suvi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120432631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120432631
Tiivistelmä
Tekoälyn käyttö on lisääntynyt maailmanlaajuisesti niin yritysten liiketoiminnassa, koulutuksessa kuin ihmisten arjessakin. Tekoälyn avulla voidaan suorittaa toistoa vaativia työtehtäviä, tunnistaa poikkeavuuksia ja lajitella tietoa ihmistä tehokkaammin. Tämän lisäksi sitä voidaan hyödyntää tekstin laatimisessa sekä kuvien, videoiden ja markkinointitekstien luomisessa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten tekoälyä hyödynnetään tai voitaisiin hyödyntää osana pankkialan johtamistyötä. Lisäksi selvitettiin, mitä haasteita ja hyötyjä tekoälyn käyttö ja käyttöönotto ovat tuoneet johtamiselle. Tarkoituksena oli saada laaja käsitys siitä, miten pankkialan johto suhtautuu tekoälyn hyödyntämiseen.
Tietoperustassa tutustutaan tekoälyn perustermistöön, sen eri muotoihin, sääntelyyn sekä sen käytön eettisyyteen ja vastuullisuuteen. Lisäksi tarkastellaan tekoälyn hyödyntämistä osana johtamistyötä pankkialalla sekä sen hyötyjä ja haasteita.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, johon aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastattelun pohja löytyy liitteestä 1. Tutkimuksessa haastateltiin yhtä pankissa johtajana työskentelevää henkilöä.
Tutkimustulosten perusteella tekoälyllä voidaan saada aikaan merkittävää hyötyä pankkialan johtamistyölle. Pankeissa hyödynnetään erityisesti generatiivista tekoälyä, jota käytetään enimmäkseen tiedon etsimiseen, kääntämiseen ja tekstin luomiseen. Tekoälyn käytön haasteena korostui arviointi siitä, onko jokin työtehtävä tehokkaampi tehdä itse kuin antaa se tekoälyn tehtäväksi. Tekoälystä johtamiselle koituneista hyödyistä tunnistettiin muun muassa työtehtävien nopeutuminen ja ajansäästäminen.
Opinnäytetyöstä ei voitu tehdä yleispäteviä johtopäätöksiä pienen otoksen vuoksi. Tästä huolimatta opinnäytetyössä annettiin lähtökohdat jatkotutkimuksille. Tutkimuksessa noudatettiin eettisiä periaatteita tietojen käsittelyn ja lähteiden käytön puitteissa. Kehitysehdotuksista tutkimukselle tunnistettiin tarkempi rajaaminen esimerkiksi pankin osaston tai tekoälyn muodon perusteella.
Lopuksi tässä opinnäytetyössä käydään läpi opinnäytetyön eettisyyttä, todenperäisyyttä ja oppimisprosessia. Opinnäytetyön työstäminen aloitettiin toukokuussa 2025 syvällä tutustumisella aiheeseen. Haastattelut toteutettiin marraskuun aikana ja työ viimeisteltiin marraskuun loppupuolella.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten tekoälyä hyödynnetään tai voitaisiin hyödyntää osana pankkialan johtamistyötä. Lisäksi selvitettiin, mitä haasteita ja hyötyjä tekoälyn käyttö ja käyttöönotto ovat tuoneet johtamiselle. Tarkoituksena oli saada laaja käsitys siitä, miten pankkialan johto suhtautuu tekoälyn hyödyntämiseen.
Tietoperustassa tutustutaan tekoälyn perustermistöön, sen eri muotoihin, sääntelyyn sekä sen käytön eettisyyteen ja vastuullisuuteen. Lisäksi tarkastellaan tekoälyn hyödyntämistä osana johtamistyötä pankkialalla sekä sen hyötyjä ja haasteita.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, johon aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastattelun pohja löytyy liitteestä 1. Tutkimuksessa haastateltiin yhtä pankissa johtajana työskentelevää henkilöä.
Tutkimustulosten perusteella tekoälyllä voidaan saada aikaan merkittävää hyötyä pankkialan johtamistyölle. Pankeissa hyödynnetään erityisesti generatiivista tekoälyä, jota käytetään enimmäkseen tiedon etsimiseen, kääntämiseen ja tekstin luomiseen. Tekoälyn käytön haasteena korostui arviointi siitä, onko jokin työtehtävä tehokkaampi tehdä itse kuin antaa se tekoälyn tehtäväksi. Tekoälystä johtamiselle koituneista hyödyistä tunnistettiin muun muassa työtehtävien nopeutuminen ja ajansäästäminen.
Opinnäytetyöstä ei voitu tehdä yleispäteviä johtopäätöksiä pienen otoksen vuoksi. Tästä huolimatta opinnäytetyössä annettiin lähtökohdat jatkotutkimuksille. Tutkimuksessa noudatettiin eettisiä periaatteita tietojen käsittelyn ja lähteiden käytön puitteissa. Kehitysehdotuksista tutkimukselle tunnistettiin tarkempi rajaaminen esimerkiksi pankin osaston tai tekoälyn muodon perusteella.
Lopuksi tässä opinnäytetyössä käydään läpi opinnäytetyön eettisyyttä, todenperäisyyttä ja oppimisprosessia. Opinnäytetyön työstäminen aloitettiin toukokuussa 2025 syvällä tutustumisella aiheeseen. Haastattelut toteutettiin marraskuun aikana ja työ viimeisteltiin marraskuun loppupuolella.
