Reaaliaikaisen ääniohjauksen toteuttaminen peliin Unity-pelimoottorissa
Kainulainen, Vikke (2025)
Kainulainen, Vikke
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120432623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120432623
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimiva malli reaaliaikaisesta pelin ääniohjauksesta Unity-pelimoottorissa. Työn toteutus jakautui toteutuksen suunnitteluun ja itse toteutukseen. Suunnitteluvaiheessa käsiteltiin toteutuksen rakennetta sekä rajausta. Toteutusvaiheessa käsiteltiin tarkemmin, miten äänenkäsittelyä hyödynnettiin Unityssä pelin ohjaukseen.
Työn toimeksiantaja on Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa toimiva pelikoulutuksen oppimisympäristö. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa työn toimeksiantajalle tietoa äänisyötteen käytöstä pelien ohjauksessa. Lisäksi dokumentoidun työn on tarkoitus toimi pohjana mahdollisille jatkotutkimuksille ja toteutuksille.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistutkimuksena, jonka tarkoituksena oli kehittää konkreettinen ratkaisu työn tutkimusongelmaan. Työn teoriapohja rakentui pääasiassa laadullisesta aineistosta, joka käsitteli äänentunnistusmenetelmiä sekä digitaalisen äänen käsittelyä. Teoriapohjaa hyödynnettiin työn suunnittelussa sekä toteutuksessa.
Työn toteutusta rajattiin suunnitteluvaiheessa perinteisten ääniohjausmenetelmien toiminnasta tehtyjen havaintojen pohjalta. Toteutusvaiheessa hyödynnettiin kerättyä teoriaa sekä rajauksia. Työn toteutuksesta tehtiin havaintoja ääniohjauksen toimivuudesta sekä ohjauksen viiveeseen vaikuttavista tekijöistä. Toteutuksesta kerättyjä havaintoja ja muistiinpanoja hyödynnettiin työn tuloksiin.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui äänenvoimakkuuteen ja äänenkorkeuteen pohjautuva prototyyppi ääniohjauksesta. Toteutuksen soveltuvuus pelien ohjaukseen voitiin kuitenkin arvioida vain havaintojen pohjalta. Työn tuloksista tehdyistä johtopäätöksistä ilmeni, että toteutus soveltuu ääniohjaukseen rajallisesti. Työ antaa kuitenkin selkeän näkemyksen siitä, miten ohjaus voidaan toteuttaa Unityssä, ja mitä asioita siitä tulisi ottaa huomioon.
Työn toimeksiantaja on Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa toimiva pelikoulutuksen oppimisympäristö. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa työn toimeksiantajalle tietoa äänisyötteen käytöstä pelien ohjauksessa. Lisäksi dokumentoidun työn on tarkoitus toimi pohjana mahdollisille jatkotutkimuksille ja toteutuksille.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistutkimuksena, jonka tarkoituksena oli kehittää konkreettinen ratkaisu työn tutkimusongelmaan. Työn teoriapohja rakentui pääasiassa laadullisesta aineistosta, joka käsitteli äänentunnistusmenetelmiä sekä digitaalisen äänen käsittelyä. Teoriapohjaa hyödynnettiin työn suunnittelussa sekä toteutuksessa.
Työn toteutusta rajattiin suunnitteluvaiheessa perinteisten ääniohjausmenetelmien toiminnasta tehtyjen havaintojen pohjalta. Toteutusvaiheessa hyödynnettiin kerättyä teoriaa sekä rajauksia. Työn toteutuksesta tehtiin havaintoja ääniohjauksen toimivuudesta sekä ohjauksen viiveeseen vaikuttavista tekijöistä. Toteutuksesta kerättyjä havaintoja ja muistiinpanoja hyödynnettiin työn tuloksiin.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui äänenvoimakkuuteen ja äänenkorkeuteen pohjautuva prototyyppi ääniohjauksesta. Toteutuksen soveltuvuus pelien ohjaukseen voitiin kuitenkin arvioida vain havaintojen pohjalta. Työn tuloksista tehdyistä johtopäätöksistä ilmeni, että toteutus soveltuu ääniohjaukseen rajallisesti. Työ antaa kuitenkin selkeän näkemyksen siitä, miten ohjaus voidaan toteuttaa Unityssä, ja mitä asioita siitä tulisi ottaa huomioon.
