Kulttuurinen omiminen pukusuunnittelussa : keinoja kulttuurisen omimisen välttämiseksi
Kaarela, Evelina (2025)
Kaarela, Evelina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120432665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120432665
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on kulttuurinen omiminen pukusuunnittelussa. Tavoitteena on selvittää kulttuurisen omimisen tarkoitus pukusuunnittelussa ja etsiä keinoja sen välttämiseksi. Kulttuurinen omiminen on laaja käsite, mutta pukusuunnittelun näkökulmasta tietoa siitä on vähän. Kulttuurinen omiminen on toimintaa, jossa kulttuuria käytetään epäkunnioittavasti. Kulttuurinen omiminen kohdistuu usein alkuperäiskansoihin ja niiden kulttuureihin.
Tapaustutkimuksen avulla tutkittiin neljää eri pukusuunnittelun tapausta, joista etsittiin keinoja kulttuurisen omimisen välttämiseksi. Jokaisessa tapauksessa on esitetty jotain alkuperäiskansaa ja sen kulttuuria. Tutkittavat tapaukset olivat elokuva Killers of the Flower Moon, animaatioelokuva Frozen 2, videopeli Ghost of Tsushima ja musiikkinäytelmä Peter Pan. Tapaustutkimuksen ohella pukusuunnitteluja tutkittiin formalistisen kuva-analyysin avulla. Peter Pan -musiikkinäytelmän tutkimisessa käytettiin myös moodboardeja ja syvähaastattelua.
Pukusuunnittelussa toimitaan roolihahmojen pukujen kanssa. Kulttuurisen omimisen näkökulmasta kyseessä on alkuperäiskansan kulttuurin esittäminen kunnioittavasti pukusuunnittelun kautta. Kulttuurinen omiminen otetaan huomioon, kun teoksissa esitetään todellista kulttuuria tai fiktiivistä kulttuuria. Pukusuunnittelun näkökulmasta tämä tarkoittaa pukuihin viittaavien perinteiden ja käytäntöjen kunnioittamista. Tämä antaa mahdollisuuden pukusuunnittelijoille tutustua eri kulttuureihin työskentelyn ohella. Myös yleisö saa tietoa eri kulttuureista.
Kulttuurisen omimisen välttämiseksi löytyi neljä eri keinoa, joita voi soveltaa ja yhdistellä. Keinot olivat yhteistyö kulttuurin edustajien kanssa, kun kulttuuria esitetään suoraan, yhteistyö kulttuurin edustajien kanssa, kun inspiroidutaan kulttuurista, laaja taustatutkimus kulttuurista ja kokonaan uuden, fiktiivisen alkukansan luominen. Näillä keinoilla kulttuurinen omiminen voidaan välttää pukusuunnittelussa. Tämä auttaa pukusuunnittelijoita toimimaan projekteissa, joissa kulttuurinen omiminen on huomioon otettava asia.
Tapaustutkimuksen avulla tutkittiin neljää eri pukusuunnittelun tapausta, joista etsittiin keinoja kulttuurisen omimisen välttämiseksi. Jokaisessa tapauksessa on esitetty jotain alkuperäiskansaa ja sen kulttuuria. Tutkittavat tapaukset olivat elokuva Killers of the Flower Moon, animaatioelokuva Frozen 2, videopeli Ghost of Tsushima ja musiikkinäytelmä Peter Pan. Tapaustutkimuksen ohella pukusuunnitteluja tutkittiin formalistisen kuva-analyysin avulla. Peter Pan -musiikkinäytelmän tutkimisessa käytettiin myös moodboardeja ja syvähaastattelua.
Pukusuunnittelussa toimitaan roolihahmojen pukujen kanssa. Kulttuurisen omimisen näkökulmasta kyseessä on alkuperäiskansan kulttuurin esittäminen kunnioittavasti pukusuunnittelun kautta. Kulttuurinen omiminen otetaan huomioon, kun teoksissa esitetään todellista kulttuuria tai fiktiivistä kulttuuria. Pukusuunnittelun näkökulmasta tämä tarkoittaa pukuihin viittaavien perinteiden ja käytäntöjen kunnioittamista. Tämä antaa mahdollisuuden pukusuunnittelijoille tutustua eri kulttuureihin työskentelyn ohella. Myös yleisö saa tietoa eri kulttuureista.
Kulttuurisen omimisen välttämiseksi löytyi neljä eri keinoa, joita voi soveltaa ja yhdistellä. Keinot olivat yhteistyö kulttuurin edustajien kanssa, kun kulttuuria esitetään suoraan, yhteistyö kulttuurin edustajien kanssa, kun inspiroidutaan kulttuurista, laaja taustatutkimus kulttuurista ja kokonaan uuden, fiktiivisen alkukansan luominen. Näillä keinoilla kulttuurinen omiminen voidaan välttää pukusuunnittelussa. Tämä auttaa pukusuunnittelijoita toimimaan projekteissa, joissa kulttuurinen omiminen on huomioon otettava asia.
