Suomalainen teekulttuuri ja muuttuvat kulutustottumukset
Pesonen, Riku (2025)
Pesonen, Riku
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120532871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120532871
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää kuinka suomalainen teekulttuuri, ja suomalaisten tapa kuluttaa teetä on muuttunut lähivuosien aikana. Tutkimuksen tarkoituksena on siten selvittää, kuinka suomalainen teekulttuuri tulee kehittymään tulevien vuosien aikana, jotta pystyisi paremmin ennakoimaan teekulttuurissa tapahtuvia trendejä. Tutkimusosuudessa perehdytään tiiviisti teen historiaan sen löytämisestä, siihen kuinka se saapui lopulta Suomeen. Kuten myös avataan mitä tee on ja sen hauduttamisesta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitaalista tutkimusta eli laadullista tutkimusta, jonka tarkoituksena on kerätä vähemmän, mutta laadultaan moninaisempia vastauksia, joista tulee paremmin esille aihe monimuotoisemmin, samalla auttaen ymmärtämään sen paremmin. Tutkimukseen osallistui kolme teealan yrittäjää Suomesta, joista kukin edustaa erilaista teealan yritystä.
Tutkimuksen perusteella voidaan yleisesti todeta teen suosion olevan nousussa useammasta erilaisesta syystä, joista isoimpina tuli esille saatavuuden kehittyminen ja ihmisten yleinen halukkuus terveellisemmille vaihtoehdoille, joista tee on nyt erityisesti lähivuosien aikana noussut suosioon.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitaalista tutkimusta eli laadullista tutkimusta, jonka tarkoituksena on kerätä vähemmän, mutta laadultaan moninaisempia vastauksia, joista tulee paremmin esille aihe monimuotoisemmin, samalla auttaen ymmärtämään sen paremmin. Tutkimukseen osallistui kolme teealan yrittäjää Suomesta, joista kukin edustaa erilaista teealan yritystä.
Tutkimuksen perusteella voidaan yleisesti todeta teen suosion olevan nousussa useammasta erilaisesta syystä, joista isoimpina tuli esille saatavuuden kehittyminen ja ihmisten yleinen halukkuus terveellisemmille vaihtoehdoille, joista tee on nyt erityisesti lähivuosien aikana noussut suosioon.
