Tekoäly yritysmyynnissä : B2B-myyjien näkemyksiä tekoälyn käytöstä yritysmyynnissä
Niinisalo, Leevi (2025)
Niinisalo, Leevi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120733274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120733274
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan B2B-myyjien käsityksiä tekoälyn käytöstä osana yritysmyyntiä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tunnistaa millaisia hyötyjä ja haasteita B2B-myyjät näkevät tekoälyn käytössä osana työtään. Tekoälyä hyödynnetään jo yritysmyynnin alalla. Täten tekoälyn tuomaa vaikutusta yritysmyynnin alalle on syytä tutkia. Aihe opinnäytetyölle syntyi näiden ajatusten pohjalta.
Työ tehtiin laadullisia menetelmiä hyödyntäen. Laadullinen tutkimus suoritettiin hyödyntämällä puolistrukturoituja teemahaastatteluita, joissa haastateltavina toimi eri alojen B2B-myyjiä. Haastatteluista muodostettiin haastatteluaineisto, jota analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että tekoälyn käyttö on yleistynyt yritysmyynnissä. Tulokset osoittavat, että tehokkaalla ja oikeaoppisella tekoälyn käytöllä B2B-myyjä pystyy jäsentämään omaa ajankäyttöään, kehittämään omaa myyntisuorittamistaan sekä tehostamaan asiakassuhteiden hallintaa. Tekoälyn käyttö vaatii kuitenkin B2B-myyjältä kriittisyyttä, vastuullisuutta sekä tarkkuutta.
Työ tehtiin laadullisia menetelmiä hyödyntäen. Laadullinen tutkimus suoritettiin hyödyntämällä puolistrukturoituja teemahaastatteluita, joissa haastateltavina toimi eri alojen B2B-myyjiä. Haastatteluista muodostettiin haastatteluaineisto, jota analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että tekoälyn käyttö on yleistynyt yritysmyynnissä. Tulokset osoittavat, että tehokkaalla ja oikeaoppisella tekoälyn käytöllä B2B-myyjä pystyy jäsentämään omaa ajankäyttöään, kehittämään omaa myyntisuorittamistaan sekä tehostamaan asiakassuhteiden hallintaa. Tekoälyn käyttö vaatii kuitenkin B2B-myyjältä kriittisyyttä, vastuullisuutta sekä tarkkuutta.
