Ympäristövastuullisuuden nykytilan kartoitus pk-yrityksessä
Gustafsson, Jouni (2025)
Gustafsson, Jouni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120933852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120933852
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kartoitettiin toimeksiantajayrityksen ympäristövastuullisuuden nykytilaa ja selvitettiin, miten ympäristövastuullisuus näkyi pk-yrityksen päivittäisessä toiminnassa, päätöksenteossa ja strategisissa valinnoissa. Tavoitteena oli tunnistaa yrityksen nykyiset käytännöt, niihin liittyvät vahvuudet ja keskeiset kehittämistarpeet. Lisäksi tarkasteltiin, millaisia vaikutuksia ympäristövastuullisuudella oli liiketoimintaan sekä millaisin keinoin pk-yritys voi edistää vastuullisuuttaan osana kilpailukyvyn ja asiakassuhteiden vahvistamista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena hyödyntäen teemahaastatteluja, joihin osallistui sekä yrityksen johto että ulkopuolinen asiantuntija. Aineiston analyysi tehtiin teemoittelun ja sisällönanalyysin menetelmin, joiden avulla hahmotettiin ympäristövastuullisuuden roolia yrityksen toiminnassa ja muodostettiin kokonaiskuva nykytilasta.
Tuloksissa todettiin, että yritys huomioi ympäristövastuullisuuden useissa arjen käytännöissä, kuten materiaalien käsittelyssä, energian kulutuksessa ja jätteiden hallinnassa. Ympäristövastuullisuuden merkityksen nähtiin kasvaneen erityisesti asiakkaiden vaatimusten ja toimialan muutosten myötä. Yrityksellä todettiin olevan selkeitä vahvuuksia, kuten vastuullinen toimintakulttuuri ja valmius kehittää käytäntöjään. Toisaalta kehittämiskohteita ilmeni erityisesti toiminnan systemaattisuudessa, mittaamisessa ja dokumentoinnissa. Tulosten perusteella esitettiin suosituksia, jotka tukevat ympäristövastuullisuuden tavoitteellisempaa ja suunnitelmallisempaa kehittämistä.
Johtopäätöksenä todettiin, että ympäristövastuullisuus voi toimia pk-yritykselle strategisena kilpailuetuna, joka vahvistaa asiakassuhteita, parantaa toiminnan tehokkuutta ja tukee pitkän aikavälin kannattavuutta. Ympäristövastuullisuuden kehittäminen edellyttää kuitenkin johdonmukaisia käytäntöjä ja selkeitä mittareita, joiden avulla yritys pystyy seuraamaan edistymistään ja vastaamaan sidosryhmien kasvaviin odotuksiin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena hyödyntäen teemahaastatteluja, joihin osallistui sekä yrityksen johto että ulkopuolinen asiantuntija. Aineiston analyysi tehtiin teemoittelun ja sisällönanalyysin menetelmin, joiden avulla hahmotettiin ympäristövastuullisuuden roolia yrityksen toiminnassa ja muodostettiin kokonaiskuva nykytilasta.
Tuloksissa todettiin, että yritys huomioi ympäristövastuullisuuden useissa arjen käytännöissä, kuten materiaalien käsittelyssä, energian kulutuksessa ja jätteiden hallinnassa. Ympäristövastuullisuuden merkityksen nähtiin kasvaneen erityisesti asiakkaiden vaatimusten ja toimialan muutosten myötä. Yrityksellä todettiin olevan selkeitä vahvuuksia, kuten vastuullinen toimintakulttuuri ja valmius kehittää käytäntöjään. Toisaalta kehittämiskohteita ilmeni erityisesti toiminnan systemaattisuudessa, mittaamisessa ja dokumentoinnissa. Tulosten perusteella esitettiin suosituksia, jotka tukevat ympäristövastuullisuuden tavoitteellisempaa ja suunnitelmallisempaa kehittämistä.
Johtopäätöksenä todettiin, että ympäristövastuullisuus voi toimia pk-yritykselle strategisena kilpailuetuna, joka vahvistaa asiakassuhteita, parantaa toiminnan tehokkuutta ja tukee pitkän aikavälin kannattavuutta. Ympäristövastuullisuuden kehittäminen edellyttää kuitenkin johdonmukaisia käytäntöjä ja selkeitä mittareita, joiden avulla yritys pystyy seuraamaan edistymistään ja vastaamaan sidosryhmien kasvaviin odotuksiin.
