Omaohjaajatyöskentely lastensuojelun erityistason yksikössä
Florin, Samuel (2025)
Florin, Samuel
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120933895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120933895
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella omaohjaajatyöskentelyn merkitystä ja käytäntöjä yksityisessä lastensuojelun erityistason yksikössä. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia menetelmiä omaohjaajat käyttävät nuorten tukemisessa, mitkä tekijät vaikuttavat työn onnistumiseen sekä millaisia haasteita ja kehittämistarpeita työssä ilmenee.
Tutkimus toteutettiin laadullisena teemahaastatteluna, ja aineisto koostui viiden omaohjaajan haastatteluista, jotka analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Tavoitteena oli lisätä ymmärrystä omaohjaajatyöstä ja sen kehittämisestä käytännön näkökulmasta.
Tulosten mukaan omaohjaajatyö on tärkeä osa nuoren hyvinvoinnin tukemista. Työn ytimessä on luottamuksellinen ja pysyvä suhde nuoren ja omaohjaajan välillä. Keskeisinä työmenetelminä korostuivat arki ja vuorovaikutus,
joita täydensivät erilaiset menetelmälliset työkalut, kuten dialektisen ja kognitiivisen käyttäytymisterapian menetelmät.
Tulokset tukivat aiempia teoreettisia näkemyksiä omaohjaajatyön merkityksestä. Teorian ja käytännön todettiin täydentävän toisiaan: arjen vuorovaikutus ja luottamus heijastavat samoja periaatteita, joita kirjallisuudessa kuvataan
nuoren kasvua ja kiintymyssuhteita tukevina tekijöinä.
Työn onnistumista edistivät suunnitelmallisuus, parityö sekä työyhteisön ja
esihenkilön tuki, kun taas kuormittavuus, ajanpuute ja rakenteiden epäselvyys
toivat haasteita. Omaohjaajatyö edellyttää vahvaa ammatillisuutta, reflektiokykyä ja yhteisön tukea, ja se on merkittävä työmuoto nuoren hyvinvoinnin tukemisessa.
Asiasanat: omaohjaajatyö, lastensuojelu, sijaishuolto, kiintymyssuhde
Tutkimus toteutettiin laadullisena teemahaastatteluna, ja aineisto koostui viiden omaohjaajan haastatteluista, jotka analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Tavoitteena oli lisätä ymmärrystä omaohjaajatyöstä ja sen kehittämisestä käytännön näkökulmasta.
Tulosten mukaan omaohjaajatyö on tärkeä osa nuoren hyvinvoinnin tukemista. Työn ytimessä on luottamuksellinen ja pysyvä suhde nuoren ja omaohjaajan välillä. Keskeisinä työmenetelminä korostuivat arki ja vuorovaikutus,
joita täydensivät erilaiset menetelmälliset työkalut, kuten dialektisen ja kognitiivisen käyttäytymisterapian menetelmät.
Tulokset tukivat aiempia teoreettisia näkemyksiä omaohjaajatyön merkityksestä. Teorian ja käytännön todettiin täydentävän toisiaan: arjen vuorovaikutus ja luottamus heijastavat samoja periaatteita, joita kirjallisuudessa kuvataan
nuoren kasvua ja kiintymyssuhteita tukevina tekijöinä.
Työn onnistumista edistivät suunnitelmallisuus, parityö sekä työyhteisön ja
esihenkilön tuki, kun taas kuormittavuus, ajanpuute ja rakenteiden epäselvyys
toivat haasteita. Omaohjaajatyö edellyttää vahvaa ammatillisuutta, reflektiokykyä ja yhteisön tukea, ja se on merkittävä työmuoto nuoren hyvinvoinnin tukemisessa.
Asiasanat: omaohjaajatyö, lastensuojelu, sijaishuolto, kiintymyssuhde
