Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Reklamaatioprosessin parantaminen autokaupassa: case Cardeal Group Oy

Sihvo, Roope (2025)

 
Avaa tiedosto
Sihvo_Roope.pdf (504.4Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Sihvo, Roope
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120933849
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia käytettyjen autojen kaupan reklamaatioprosessia, selvittää kohdeorganisaation nykyinen toimintamalli ja esittää kehitysehdotus prosessin parantamiseksi. Aihe nousi tekijän omista havainnoista ja usean vuoden kokemuksesta käytettyjen autojen kaupan arjesta, jossa reklamaatiot ovat luonteva osa toimintaa. Tarkoituksena oli tuottaa kohdeorganisaatiolle ajantasainen kokonaiskuva prosessin nykytilasta ja tarjota käytännönläheinen ratkaisu sen kehittämiseen.
Työn teoreettinen viitekehys käsittelee, mitä reklamaatiot yleisesti tarkoittavat käytettyjen autojen kaupassa, miksi ne tulisi hoitaa huolellisesti sekä mitkä ovat osapuolten vastuut ja velvollisuudet reklamaatiotilanteessa. Lisäksi käsitellään tyypillisiä haasteita, joita reklamaatioprosesseissa ilmenee. Teoriaosuus luo taustan sille, miksi selkeä ja kirjallinen reklamaatioprosessi on erityisen tärkeä käytettyjen autojen kaupassa ja miten yhtenäinen toimintamalli voi tukea sekä asiakaskokemusta että yrityksen toimintaa.
Tutkimus toteutettiin toiminnallisena ja laadullisena kehittämistyönä. Aineisto koostui tekijän omista havainnoista autokaupan arjesta vuosilta 2022–2025 sekä puolistrukturoidusta teemahaastattelusta kohdeorganisaation edustajan kanssa. Aineiston analyysissä käytettiin teemoittelua, jonka avulla tunnistettiin reklamaatioprosessin keskeiset kehittämistarpeet, mukaan lukien viestinnän epäselvyydet, vastuunjaon puutteet ja kirjallisen dokumentoinnin haasteet.
Tulokset osoittivat, että reklamaatioprosessia olisi hyödyllistä selkeyttää ja yhdenmukaistaa. Ratkaisuksi esitettiin digitaalinen reklamaatiolomake, joka kokoaisi kaikki tapaukset samaan järjestelmään, yhdenmukaistaisi käsittelyä ja tallentaisi prosessin vaiheet talteen. Digitaalinen lomake loisi perustan järjestelmällisemmälle ja luotettavammalle reklamaatiokäsittelylle.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste