Kuntosali, kaverit ja kokkaus – Minulla on jo mieluinen harrastus : yläkoululaisten harrastustoiminnan kehittäminen Harrastamisen Suomen mallin Oma juttu -hankkeessa
Myyryläinen, Hanna (2025)
Myyryläinen, Hanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025121034482
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025121034482
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkin, yläkoululaisten harrastuneisuutta Mikkelin Harrastamisen Suomen mallin Oma juttu -hankkeessa. Erityisesti paneudun siihen, mitä syitä harrastamattomuudelle on ja kuinka yläkouluikäisiä saataisi mukaan harrastusten pariin. Työn päätavoitteena on kehittää Oma juttu -harrastustoimintaa Mikkelin yläkoululaisille.
Aineiston keruussa käytin tammikuussa 2025 tehtyä Mikkelin harrastustoivekyselyä, josta suodatettiin vain 6. –8. luokkalaisten vastaukset opinnäytetyötä varten. Lisäksi toteutettiin ryhmähaastattelu koulunuorisotyöntekijöille liittyen yläkoululaisten harrastuneisuuteen. Analysoinnissa käytettiin sekamenetelmää eli laadullisia ja määrällisiä analyysimenetelmiä samanaikaisesti. Analysoinnissa hyödynnettiin myös valtakunnallista Opetus- ja Kulttuuriministeriön 2024 tekemää valtakunnallista harrastuskyselyä.
Tulosten analysoinnissa huomasin, että harrastamattomuuden yleisimmät syyt olivat taloudelliset esteet, sopivan harrastuksen puuttuminen, pitkät välimatkat ja uskallus osallistua. Kyselyyn vastanneista Mikkeliläisistä 6.–8. luokkalaisista 69,5 prosentilla oli jo kuitenkin mieluinen harrastus ja useissa vastauksissa kävi ilmi, että nuorilla oli myös omatoimisia harrastuksia.
Keskeiset harrastustoiminnan kehittämiskohteet yläkoululaisten saamiseksi mukaan Oma juttu -harrastustoimintaan liittyivät viestinnän tehostamiseen, koulukuljetusten järjestämiseen, nuorten toiveisiin vastaamiseen ja ammattitaitoisten ohjaajien löytämiseen. Tärkeää on myös madaltaa osallistumisen kynnystä entisestään ja reagoida nuorten toiveisiin. Oma juttu -hanke voi tukea yläkouluikäisten harrastuneisuutta ja tavoittaa niitä nuoria, joilla ei ole harrastusta.
Aineiston keruussa käytin tammikuussa 2025 tehtyä Mikkelin harrastustoivekyselyä, josta suodatettiin vain 6. –8. luokkalaisten vastaukset opinnäytetyötä varten. Lisäksi toteutettiin ryhmähaastattelu koulunuorisotyöntekijöille liittyen yläkoululaisten harrastuneisuuteen. Analysoinnissa käytettiin sekamenetelmää eli laadullisia ja määrällisiä analyysimenetelmiä samanaikaisesti. Analysoinnissa hyödynnettiin myös valtakunnallista Opetus- ja Kulttuuriministeriön 2024 tekemää valtakunnallista harrastuskyselyä.
Tulosten analysoinnissa huomasin, että harrastamattomuuden yleisimmät syyt olivat taloudelliset esteet, sopivan harrastuksen puuttuminen, pitkät välimatkat ja uskallus osallistua. Kyselyyn vastanneista Mikkeliläisistä 6.–8. luokkalaisista 69,5 prosentilla oli jo kuitenkin mieluinen harrastus ja useissa vastauksissa kävi ilmi, että nuorilla oli myös omatoimisia harrastuksia.
Keskeiset harrastustoiminnan kehittämiskohteet yläkoululaisten saamiseksi mukaan Oma juttu -harrastustoimintaan liittyivät viestinnän tehostamiseen, koulukuljetusten järjestämiseen, nuorten toiveisiin vastaamiseen ja ammattitaitoisten ohjaajien löytämiseen. Tärkeää on myös madaltaa osallistumisen kynnystä entisestään ja reagoida nuorten toiveisiin. Oma juttu -hanke voi tukea yläkouluikäisten harrastuneisuutta ja tavoittaa niitä nuoria, joilla ei ole harrastusta.