Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

”Miten niin muka maailman saunamaakunta?” Benchmarking paikkabrändäyksen tukena

Tiihonen, Riina (2025)

 
Avaa tiedosto
Tiihonen_Riina.pdf (1.097Mt)
Lataukset: 


Tiihonen, Riina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025121235259
Tiivistelmä
Keski-Suomen saunamaakunnan brändin kehittämisen tarve tunnistettiin kansainvälisen matkailun näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää, millaisilla paikkabrändäyksen keinoilla saunamaakunnan tunnettuutta voitaisiin lisätä kansainvälisten matkailijoiden keskuudessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli saunamaakunnan markkinointiviestinnän uudistaminen, jotta se vastaisi paremmin kansainvälisen yleisön odotuksiin ja vahvistaisi alueen vetovoimaa.

Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa hyödynnettiin benchmarking-menetelmää, joka puolestaan antaa työlle kehittämispainotteisin luonteen. Vertailukohteiksi valittiin Islannin geoterminen kylpykulttuuri ja Unkarin Budapestin kylpyläbrändi. Aineisto kerättiin verkkohavainnoinnin avulla, ja analyysi suoritettiin teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Vertailua ohjasi seitsemän osa-aluetta, kuten visuaalisuus, tarinallisuus ja sosiaalisen median aktiivisuus.

Tuloksissa havaittiin, että tarinallisuus, visuaalisuus ja autenttisuus olivat keskeisiä tekijöitä paikkabrändin rakentamisessa. Islannin ja Budapestin esimerkit osoittivat, että vahva narratiivi ja kulttuuriperintö lisäsivät matkailukohteen houkuttelevuutta. Keski-Suomen saunamaakunnan brändissä tunnistettiin potentiaalia, mutta sen kansainvälinen näkyvyys jäi vertailukohteita heikommaksi. Sosiaalisen median käyttö ja monikielinen viestintä nousivat tärkeiksi kehittämiskohteiksi.

Johtopäätöksissä todettiin, että saunamaakunnan brändin vahvistaminen edellytti tarinallisuuden lisäämistä, visuaalisen ilmeen kehittämistä ja autenttisten saunaelämysten korostamista. Benchmarking-prosessin avulla saatiin konkreettisia ehdotuksia, joita voitiin hyödyntää kansainvälisessä markkinoinnissa. Opinnäytetyö tarjosi arvokasta tietoa paikkabrändäyksen strategisesta merkityksestä ja sen roolista alueellisen identiteetin vahvistamisessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste