Matkailun opiskelijoiden tyytyväisyys Satakunnan ammattikorkeakoulussa
Mäkinen, Tuukka (2015)
Mäkinen, Tuukka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056083
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Satakunnan ammattikorkeakoulun (SAMK) matkailun opiskelijoiden asiakastyytyväisyyttä. Opinnäytetyön tilaajana oli Satakunnan ammattikorkeakoulu. Kohderyhmänä olivat SAMK:n vuosina 2012–2014 aloittaneet matkailun opiskelijat. Tutkimusongelmat olivat seuraavat: Minkälaisena opiskelijat näkivät SAMK:n imagon? Miten tyytyväisiä opiskelijat olivat opiskelujärjestelyihin?
Opinnäytetyön teoriaosuuden muodostivat Satakunnan ammattikorkeakoulun toiminta ja asiakastyytyväisyys. SAMK:n yhteydessä esiteltiin koulu yleisesti, mutta eniten keskityttiin matkailun koulutukseen ja restonomin tutkintoon. Asiakastyytyväisyyden kohdalla keskityttiin, mistä se muodostuu ja sen merkityksestä asiakaspalvelussa. Samalla muodostettiin kuva Satakunnan ammattikorkeakoulusta asiakkaita palvelevana yrityksenä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä kyselylomaketta käyttäen. Kaiken kaikkiaan vain noin 38,5 % vastasi. Vastausten analysoinnissa käytiin läpi kaikki kysymykset ja pohdittiin, mitkä osa-alueet vaatisivat parannusta. Tulosten perusteella suurimmat epäkohdat liittyivät palveluympäristöön, kuten opiskelun työmäärään. Positiivisimpia tuloksia tuli luottamusta käsittelevissä kysymyksissä. Avoimissa palautteissa korostui negatiiviset kommentit, jotka nostivat esiin myös uusia asioita, joita ei ollut vielä tutkimuksessa huomioitu. Vähäisistä vastauksista huolimatta tutkimuksessa saatiin uskottava kuva siitä, minkälainen matkailun opiskelijoiden tyytyväisyyden taso oli tutkimushetkellä.
Opinnäytetyön teoriaosuuden muodostivat Satakunnan ammattikorkeakoulun toiminta ja asiakastyytyväisyys. SAMK:n yhteydessä esiteltiin koulu yleisesti, mutta eniten keskityttiin matkailun koulutukseen ja restonomin tutkintoon. Asiakastyytyväisyyden kohdalla keskityttiin, mistä se muodostuu ja sen merkityksestä asiakaspalvelussa. Samalla muodostettiin kuva Satakunnan ammattikorkeakoulusta asiakkaita palvelevana yrityksenä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä kyselylomaketta käyttäen. Kaiken kaikkiaan vain noin 38,5 % vastasi. Vastausten analysoinnissa käytiin läpi kaikki kysymykset ja pohdittiin, mitkä osa-alueet vaatisivat parannusta. Tulosten perusteella suurimmat epäkohdat liittyivät palveluympäristöön, kuten opiskelun työmäärään. Positiivisimpia tuloksia tuli luottamusta käsittelevissä kysymyksissä. Avoimissa palautteissa korostui negatiiviset kommentit, jotka nostivat esiin myös uusia asioita, joita ei ollut vielä tutkimuksessa huomioitu. Vähäisistä vastauksista huolimatta tutkimuksessa saatiin uskottava kuva siitä, minkälainen matkailun opiskelijoiden tyytyväisyyden taso oli tutkimushetkellä.