Asiakastyytyväisyyskysely vammaisten työ- ja päivätoimintaan
Sarkola, Katariina (2025)
Sarkola, Katariina
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025121235491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025121235491
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten tyytyväisiä kehitysvammaiset ja erityistä tukea tarvitsevat henkilöt ovat työ- ja päivätoimintaan, ja miten sitä voitaisiin asiakkaiden näkökulmasta kehittää. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda vammaisten ihmisten ääntä ja mielipiteitä esille sekä tuottaa uutta tietoa sosiaalialalle vammaisten ihmisten tyytyväisyydestä palveluihin. Työssä laadittiin ja pilotoitiin asiakastyytyväisyyskysely, jota voidaan myöhemmin hyödyntää palvelun kehittämisessä ja seurannassa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Pirkanmaan Setlementtipalvelut Oy:n OmaPolku, joka tarjoaa työ- ja päivätoimintaa kehitysvammaisille ja erityistä tukea tarvitseville henkilöille.
Tutkimus toteutettiin Microsoft Forms -työkalun avulla puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Kysymykset muokattiin saavutettaviksi ja helposti ymmärrettäviksi asiakkaiden kehitystaso huomioiden. Pilotointiin osallistui yhdeksän luku- ja kirjoitustaitoista asiakasta, jotka vastasivat kyselyyn pääosin itsenäisesti. Kysely sisälsi suljettuja, avoimia ja arviointiasteikollisia kysymyksiä. Teemoja kyselyssä olivat muun muassa osallisuuden toteutuminen, työn mielekkyys, oppimismahdollisuudet, ohjaajat, sosiaaliset suhteet sekä yleinen tyytyväisyys ja kehittämisideat.
Tulosten perusteella asiakkaat olivat yleisesti hyvin tyytyväisiä työ- ja päivätoimintaan. Erityisen tyytyväisiä asiakkaat olivat ohjaajiin, yhteisöön, ohjelmaan ja tekemiseen. Kehittämisehdotuksina ilmenivät esimerkiksi ohjelman monipuolistaminen sekä toiveita, jotka liittyivät ohjaajien väliseen tiedonkulkuun ja ruokailutilanteen rauhallisuuden lisäämiseen. Kaikki vastaajat kokivat voivansa vaikuttaa omaan viikko-ohjelmaansa ja osallistua toimintaan, mikä viittaa itsemääräämisoikeuden ja osallisuuden toteutumiseen. Tulokset tukevat aiempia tutkimuksia vammaisten ihmisten osallisuudesta ja sosiaalisen osallisuuden kokemuksista, mutta toimivat vastapainona aiemmille tutkimuksille, joiden mukaan vammaisten ihmisten itsemääräämisoikeus toteutuu heikosti heidän arjessaan.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi asiakastyytyväisyyskysely, jota työn tilaajaorganisaatio voi pilotoinnin palautteen perusteella kehittää ja hyödyntää palvelunsa kehittämisessä. Tutkimus tarjoaa arvokasta tietoa sekä OmaPolulle että laajemmin sosiaalialalle vammaisten ihmisten kokemuksista, osallisuudesta ja tyytyväisyydestä palveluihin. Tulokset korostavat saavutettavuuden, esteettömyyden ja ohjaajien ammattitaidon merkitystä asiakastyytyväisyyden ja osallisuuden edistämisessä.
Tutkimus toteutettiin Microsoft Forms -työkalun avulla puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Kysymykset muokattiin saavutettaviksi ja helposti ymmärrettäviksi asiakkaiden kehitystaso huomioiden. Pilotointiin osallistui yhdeksän luku- ja kirjoitustaitoista asiakasta, jotka vastasivat kyselyyn pääosin itsenäisesti. Kysely sisälsi suljettuja, avoimia ja arviointiasteikollisia kysymyksiä. Teemoja kyselyssä olivat muun muassa osallisuuden toteutuminen, työn mielekkyys, oppimismahdollisuudet, ohjaajat, sosiaaliset suhteet sekä yleinen tyytyväisyys ja kehittämisideat.
Tulosten perusteella asiakkaat olivat yleisesti hyvin tyytyväisiä työ- ja päivätoimintaan. Erityisen tyytyväisiä asiakkaat olivat ohjaajiin, yhteisöön, ohjelmaan ja tekemiseen. Kehittämisehdotuksina ilmenivät esimerkiksi ohjelman monipuolistaminen sekä toiveita, jotka liittyivät ohjaajien väliseen tiedonkulkuun ja ruokailutilanteen rauhallisuuden lisäämiseen. Kaikki vastaajat kokivat voivansa vaikuttaa omaan viikko-ohjelmaansa ja osallistua toimintaan, mikä viittaa itsemääräämisoikeuden ja osallisuuden toteutumiseen. Tulokset tukevat aiempia tutkimuksia vammaisten ihmisten osallisuudesta ja sosiaalisen osallisuuden kokemuksista, mutta toimivat vastapainona aiemmille tutkimuksille, joiden mukaan vammaisten ihmisten itsemääräämisoikeus toteutuu heikosti heidän arjessaan.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi asiakastyytyväisyyskysely, jota työn tilaajaorganisaatio voi pilotoinnin palautteen perusteella kehittää ja hyödyntää palvelunsa kehittämisessä. Tutkimus tarjoaa arvokasta tietoa sekä OmaPolulle että laajemmin sosiaalialalle vammaisten ihmisten kokemuksista, osallisuudesta ja tyytyväisyydestä palveluihin. Tulokset korostavat saavutettavuuden, esteettömyyden ja ohjaajien ammattitaidon merkitystä asiakastyytyväisyyden ja osallisuuden edistämisessä.
