Stadin AO:n kuljetusalan ammattipätevyysopetuksen kehittäminen. Innovatiiviset lähestymistavat ja käytännöt
Blomqvist, Miia (2025)
Blomqvist, Miia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025121235575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025121235575
Tiivistelmä
Kuljetusalan osaamisvaatimukset ovat kasvaneet digitalisaation, kestävän kehityksen ja työelämän muutosten myötä, lisäten tarvetta kehittää ammattipätevyysopetusta vastaamaan paremmin sekä oppijoiden että työelämän tarpeita. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella Stadin ammattiopiston perustason ammattipätevyysopetuksen nykytilaa ja kehittämismahdollisuuksia erityisesti oppijalähtöisyyden, saavutettavuuden ja työelämälähtöisyyden näkökulmista.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisesti yhdistämällä opiskelijoille ja opettajille suunnatut kyselyt sekä opetuksen havainnointi. Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin Likert-asteikon jakaumien avulla, ja laadullinen aineisto teemoiteltiin sisällönanalyysin periaatteiden mukaisesti. Havainnointi vahvisti kyselyiden tuloksia ja toi esiin konkreettisia esimerkkejä opetuksen vahvuuksista ja kehittämiskohteista.
Tulokset osoittavat, että opetuksen vahvuuksia ovat käytännönläheisyys, vuorovaikutteisuus ja työelämää vastaavat harjoitukset. Kehittämistarpeita liittyy erityisesti selkokielisiin materiaaleihin, ohjeistuksen selkeyteen, yksilölliseen ohjaukseen ja kenttäopetuksen yhtenäisyyteen. Lisäksi opettajat toivat esiin tarpeen lisätä pedagogista tukea ja suunnitteluaikaa. Opinnäytetyö tarjoaa konkreettisia kehittämisehdotuksia, jotka tukevat ammattipätevyysopetuksen pedagogista uudistamista ja sen vaikuttavuutta työelämässä. Tuloksia voidaan hyödyntää opetuksen suunnittelussa, opettajien täydennyskoulutuksessa sekä koulutuksen rakenteiden kehittämisessä.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisesti yhdistämällä opiskelijoille ja opettajille suunnatut kyselyt sekä opetuksen havainnointi. Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin Likert-asteikon jakaumien avulla, ja laadullinen aineisto teemoiteltiin sisällönanalyysin periaatteiden mukaisesti. Havainnointi vahvisti kyselyiden tuloksia ja toi esiin konkreettisia esimerkkejä opetuksen vahvuuksista ja kehittämiskohteista.
Tulokset osoittavat, että opetuksen vahvuuksia ovat käytännönläheisyys, vuorovaikutteisuus ja työelämää vastaavat harjoitukset. Kehittämistarpeita liittyy erityisesti selkokielisiin materiaaleihin, ohjeistuksen selkeyteen, yksilölliseen ohjaukseen ja kenttäopetuksen yhtenäisyyteen. Lisäksi opettajat toivat esiin tarpeen lisätä pedagogista tukea ja suunnitteluaikaa. Opinnäytetyö tarjoaa konkreettisia kehittämisehdotuksia, jotka tukevat ammattipätevyysopetuksen pedagogista uudistamista ja sen vaikuttavuutta työelämässä. Tuloksia voidaan hyödyntää opetuksen suunnittelussa, opettajien täydennyskoulutuksessa sekä koulutuksen rakenteiden kehittämisessä.
