Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten kokemuksia ja odotuksia B2B-verkkokaupasta

Manner, Minna (2015)

 
Avaa tiedosto
manner_minna.pdf (815.8Kt)
Lataukset: 


Manner, Minna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504295528
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia ja odotuksia B2B -markkinoinnissa työskentelevillä myynnin ja markkinoinnin ammattilaisilla on verkkokaupasta ja miten he arvioivat ostajien löytävän heidän edustamansa tuotteet ja yrityksen verkkopalveluista. Opinnäytetyö on toimeksiantotutkimus Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset ry:lle. Tutkimus suoritettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuksen tulokset saavutettiin puolistrukturoidun ja avoimia kysymyksiä sisältävän teemahaastattelulomakkeen avulla, joka lähettiin Varsinais-Suomen alueyhdistyksen noin tuhannelle työsuhteiselle jäsenelle. Haastattelun vastausprosentti on 12 %.

Tutkielman teoria käsittelee aluksi myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten myyntityöhön tarvittavaa koulutusta, asiakaspalvelutaitoa ja asenteita. Seuraavaksi käsitellään sähköisen B2B markkinoinnin tuotteita ja palveluja, jossa myös vertaillaan B2B- ja kuluttajamarkkinoiden eroa, tarkastellaan B2B-asiakkaiden ostopäätösprosessia eri palvelukanavien välillä sekä monikanavaisuutta ja sähköisen B2B-markkinoinnin palvelukanavia. Teoriassa syvennytään tarkemmin verkkokaupan rooliin myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten työvälineenä, sen suunnittelua ja onnistumisen edellytyksiä ja verkkokaupasta saatavia hyötyjä. Lisäksi käsitellään verkkokaupan asiakassuhteita ja roolia B2B-asiakkaan ostopäätösprosessissa.

Tutkimuksen tuloksista selviää, että myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten kokemukset ja odotukset verkkokaupasta ovat enimmäkseen positiivisia ja verkkopalvelut palvelevat myös heidän ostajiensa tarpeita pääosin hyvin. Ostajat löytävät heidän yrityksensä ja päätuotteensa verkkopalveluista hyvin ja pitävät verkkopalveluita erittäin merkittävänä tuotteista ja palveluista kertovana tiedonlähteenä sekä yleisesti myös kommunikointivälineenä ostajan ja myyjän välillä. Mutta huolestuttavana pidetään sitä, etteivät tuote- ja hintatiedot ole aina heidän edustamansa yrityksen verkkokaupassa tarpeeksi selkeästi esillä ja näin ollen potentiaalisten ostajien pelätään siirtyvän kilpailijoille. Tulevaisuuden verkkokauppakehityksen todetaan lisäävän myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten osaamisvaatimuksia, ja samalla sen myös pelätään vähentävän myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten henkilökohtaisen myyntityön tarvetta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste