Asiakastyytyväisyyden kartoittaminen ja toiminnan kehittäminen Ravintola Muikkukukossa
Kolehmainen, Riikka (2015)
Kolehmainen, Riikka
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505035713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505035713
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Ravintola Muikkukukon asiakastyytyväisyyttä ja toiminnan kehittämistä. Tutkimuksella haluttiin selvittää, kuinka tyytyväisiä asiakkaat ovat Ravintola Muikkukukon palveluun, tuotteisiin, tapahtumiin, markkinointiin ja viihtyvyyteen. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset ovat seuraavat: kuinka tyytyväisiä asiakkaat ovat Ravintola Muikkukukkoon tällä hetkellä ja kuinka asiakkaiden tyytyväisyyttä voisi tulevaisuudessa parantaa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään palvelua, asiakastyytyväisyyttä, asiakaskokemusta sekä toiminnan kehittämistä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimustapaa käyttäen. Ravintola Muikkukukossa järjestettiin heinäkuussa vuonna 2014 asiakastyytyväisyyskysely, johon asiakkaat vastasivat anonyymisti paikanpäällä. Kyselyssä oli vaihtoehtokysymyksiä sekä sanallisesti vastattavia kysymyksiä. Kyselystä saatiin 150 vastausta.
Tuloksista ilmenee, että Ravintola Muikkukukon asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä tutkimuskohteisiin. Tyytyväisimpiä oltiin palveluun, ruokaan ja tapahtumatarjontaan. Tutkimuksesta saatiin selville, että kehittämiskohteita ovat ruokasali, aukioloajat ja terassi. Kaikkiin näihin kaivattiin parannuksia, esimerkiksi ravintolasaliin nykyaikaisempaa sisustusta sekä ravintolalle pidempiä aukioloaikoja talvella. Sanallisten kysymysten ansiosta saatiin laajempaa tietoa toiveista ja kehittämisideoista kuin pelkästään vaihtoehtokysymysten perusteella.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimustapaa käyttäen. Ravintola Muikkukukossa järjestettiin heinäkuussa vuonna 2014 asiakastyytyväisyyskysely, johon asiakkaat vastasivat anonyymisti paikanpäällä. Kyselyssä oli vaihtoehtokysymyksiä sekä sanallisesti vastattavia kysymyksiä. Kyselystä saatiin 150 vastausta.
Tuloksista ilmenee, että Ravintola Muikkukukon asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä tutkimuskohteisiin. Tyytyväisimpiä oltiin palveluun, ruokaan ja tapahtumatarjontaan. Tutkimuksesta saatiin selville, että kehittämiskohteita ovat ruokasali, aukioloajat ja terassi. Kaikkiin näihin kaivattiin parannuksia, esimerkiksi ravintolasaliin nykyaikaisempaa sisustusta sekä ravintolalle pidempiä aukioloaikoja talvella. Sanallisten kysymysten ansiosta saatiin laajempaa tietoa toiveista ja kehittämisideoista kuin pelkästään vaihtoehtokysymysten perusteella.