Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kuvataide osana liikeimprovisaatiotyöskentelyä tanssin harrastekentällä

Paukamainen, Iida (2025)

 
Avaa tiedosto
Paukamainen_Iida.pdf (652.1Kt)
Lataukset: 


Paukamainen, Iida
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025121637052
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan, miten kuva- ja tanssitaiteen yhdistäminen tukee improvisaatio- ja luovuustaitojen kehittymistä sekä ryhmäytymistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli keskittyä tanssin harrastajien liikeimprovisaation syventämiseen, jossa kuvataide toimi improvisaatioharjoitusten materiaalina. Liikeimprovisaatiota tutkittiin ja kehitettiin 13–19-vuotiailla tanssijoilla erilaisten harjoitteiden ja menetelmien kautta liikeimprovisaatiotyöpajoissa. Oleellista oli saada osallistuja ymmärtämään taidelajien limittäisyys ja moniulotteisuus sekä liittää tämä tulkinta osaksi omaperäistä tapaa liikkua.

Opinnäytetyö toteutettiin kahden eri nykytanssiryhmän kanssa Turun Seudun Tanssioppilaitoksen Rauman toimipisteessä. Nykytanssitunneilla tehtyjen harjoitteiden lisäksi yksi improvisaatiotyöpaja toteutui Rauman taidemuseossa, jossa hyödynnettiin taidemuseon näyttelytiloja Noora Ylipietin Altistuneet-näyttelyn aikana.

Työpajat otettiin vastaan avoimuudella, mielenkiinnolla ja niihin heittäytyen. Osallistuneet kokivat improvisaatio- ja ryhmätyöskentelytaitojensa kehittyneen työskentelyn aikana. Improvisaatiotyöskentelyn onnistumisen kannalta oli erityisen tärkeää, että ilmapiiri luotiin tunneilla turvalliseksi. Turvallisen tilan periaatteet korostuivat varsinkin uudenlaisten työskentelytapojen äärellä. Tutkiva liikkeellinen työskentely ja vuorovaikutteisuus olivat työskentelyn jokaisessa osiossa läsnä. Keskeistä oli huomata kokemuksellisuuden ja tulkintojen havaitsemisen olleen merkittävää sekä itselleni että kohderyhmälleni.

Käyttämäni työskentelymetodi ja harjoitteet kokosivat uuden työkalun taidepraktiikkaani tanssinopetuksessa ja erityisesti liikeimprovisaatioharjoittelun tueksi. Opinnäytetyön perusteella voin todeta liikeimprovisaation harjoittamisen kehittävän tanssijan kehotuntemusta, luovuustaitoja ja heittäytymiskykyä samalla tukien tanssijan omaperäisen liikekielen muodostumista ja ryhmäytymistä kuvataiteen näkökulmasta.
 
The thesis explores how combining visual arts and dance supports the development of improvisation and creativity skills, as well as group cohesion. The goal of this master´s thesis was to deepen the movement improvisation skills of the dance students by using visual arts as inspirational material for improvisation exercises. Movement improvisation method was studied and developed with dancers aged 13–19 through various exercises and methods in movement improvisation workshops. It was essential for participants to understand the multidimensionality and the interconnection between the art forms and to apply this interpretation into their unique way of moving.

The thesis was carried out with two different contemporary dance groups at Turun Seudun Tanssioppilaitos in Rauma. In addition to workshops in contemporary dance classes, one improvisation workshop was organized at the Rauma Art Museum, utilizing the museum's exhibition spaces during the exhibition named Vulnerability by Noora Ylipieti.

The workshops were received with openness, interest and dedication. The participants felt that their improvisation and teamwork skills had improved during the workshops. For the success of the project, it was particularly important that the atmosphere in the sessions was safe. The principles of a safe space were emphasized especially when dealing with new ways of working. Exploratory, movement-based work and interactivity were present in every part of the sessions. It was crucial to notice that experiential learning and the observation of interpretations were significant for both myself and my target group.

The working method and exercises provided me a new tool for my artistic practice in the field of dance education, particularly to support students natural way to move and improvise. Based on the thesis, I can state that the practice of movement improvisation develops the dancer's body awareness, creativity skills and ability to let go, while supporting the dancer's development of a unique movement language and grouping from the perspective of visual arts.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste