Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kansainvälisen markkinointiviestinnän kehittämisen vertaileva tutkimus Tampere-talolle

Mäkinen, Kirsikka (2015)

Avaa tiedosto
Makinen_Kirsikka.pdf (909.0Kt)
Lataukset: 


Mäkinen, Kirsikka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076553
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, kuinka suomalainen kongressikeskus Tampere-talo voisi parantaa kansainvälistä markkinointiviestintäänsä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimusmenetelmänä sekä benchmarking-tutkimustekniikalla. Opinnäytetyön teoriaosuus sisältää lisäksi joitain keskeisimpinä pidettyjä haasteita markkinointiviestinnän kansainvälisessä kontekstissa ja tämä näkökulma on pidetty mukana läpi tutkimuksen, myös tuloksia analysoidessa.

Vertailukohteiksi Tampere-talo valitsi kolme kansainvälistä kongressikeskusta Euroopassa, joiden toiminta on samankaltaista heidän omansa kanssa: Uppsala Kongress & Konsert (Ruotsi), Harpa Concert Hall & Conference Centre (Islanti) ja MesseCongress Graz (Itävalta). Perustietoja ja tunnuslukuja yritysten liiketoiminnasta ja markkinoinnin hallinnasta kerättiin joka yritykseltä, myös Tampere-talolta, jotka liitettiin yhteen taulukoksi ja analysoitiin. Yksi henkilö joka yrityksestä myös haastateltiin sähköpostin välityksellä, jotta saataisiin syvempää ymmärrystä heidän kansainväliseen markkinointiviestintätyöhön, sen hallintaan ja kehittämiseen ylipäätään. Sekä tietotaulukot että haastattelut tehtiin sähköpostin välityksellä.

Tietotaulukot tarjosivat paljon tärkeitä tunnuslukuja ja tietoa yrityksistä. Ne osoittivat, että tilastot olivat yleisesti ottaen aika samaa tasoa joka yrityksillä, tosin joitain eroavaisuuksia esiintyi. Esimerkiksi Uppsala erottui muihin keskuksiin nähden reilusti suuremmilla kapasiteettiluvuillaan muun muassa huone-ja vierailijakapasiteetin suhteen. Myös Graz erottui esimerkiksi paljon suuremman tapahtumatilan ja ruoka-ja juomakapasiteetin suhteen muihin keskuksiin verrattuna.

Kaikkiaan informaatiosta oli helposti tulkittavissa, että enimmäkseen näillä yrityksillä on suurinta menestystä omissa maissaan ja paikallisessa ympäristössään. Suuri kansainvälinen tunnettavuus ja huippumenestys ovat vielä jokseenkin toteutumatonta. Voitot ja ehdokkuudet olivat esimerkiksi Uppsalaa lukuun ottamatta toistaiseksi enemmän paikallisia tai kansallisia, vaikka yritykset toimivat kansainvälisinä kongressikeskuksinakin. Näin ollen pääeroavaisuudet näyttivät olevan yritysten paikallisessa työssä ja erikoispiirteissä, joita on vaikea verrata. Uppsala oli myös ainoa yritys, jolla on henkilö työskentelemässä ainoastaan sosiaalisen median parissa – muut yritykset voisivat lisätä sosiaalisen median käyttöään. Sen avulla keskukset pystyisivät parantamaan tunnettavuuttaan ja imagoaan – etenkin kansainvälisesti.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste