Maatalousyritys Heikki Isotalon kehittämissuunnitelma
Rautaoja, Miisa; Isotalo, Anna (2015)
Rautaoja, Miisa
Isotalo, Anna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076575
Tiivistelmä
Tänä päivänä suomalaisille ruoan kuluttajille on yhä tärkeämpää ruoan kotimaisuus ja tuoreus. Kiinnostus ruoan alkuperään suomalaisten keskuudessa on kasvanut merkittävästi viime vuosina. Myös lähiruoan ja luomuruoan merkitys on kasvava trendi yhteiskunnassamme.
Maatalousyritys Heikki Isotalo on toiminut vuodesta 1986, jolloin tilalla on viljelty useita eri juureksia ja kasveja. Tänä päivänä yrityksen toiminta on keskittynyt porkkanan viljelyyn ja myyntiin. Maatalousyritys sijaitsee Salon Kiikalassa. Pääosin yrityksen asiakkaat sijaitsevat Salon ja Turun alueella, jolloin tuote on Heikki Isotalon asiakkaille lähiruokaa.
Opinnäytetyön tavoite on kehittää Maatalousyritys Heikki Isotalon yritystoimintaa. Opinnäytetyössä on käytetty apuna asiakastyytyväisyyskyselyä, yrittäjän haastatteluita sekä Internet – ja kirjalähteitä. Lisäksi olemme kartoittaneet eri kuljetusvaihtoehtoja yrittäjälle sekä lähettäneet tarjouspyynnöt eri kuljetuksiin erikoistuneille yrityksille. Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin Salon ja Turun alueella syksyllä 2014 ja vuoden 2015 alussa. Haastatteluita tehtiin yhteensä 7 kappaletta ja ne kohdistettiin vähittäiskauppojen hedelmä- ja vihannesosastojen tilausvastaaville. Kaikki haastateltavat ovat maatalousyritys Heikki Isotalon tämän hetkisiä asiakkaita.
Opinnäytetyön viitekehyksessä on käsitelty yrityksen toimintaa, porkkanan tuottamista ja viljelyä Suomessa sekä EU:n lainsäädännön merkitystä Suomen maatalouteen. Sen lisäksi opinnäytetyössä on perehdytty lähiruoan ja luomuruoan hyötyihin ja eroihin sekä niiden merkitykseen kuluttajan näkökulmasta. Kirjoittajat ovat perehtyneet myös yritysten välisiin asiakassuhteisiin, ostoprosessin eri vaiheisiin ja ostopäätökseen vaikuttaviin tekijöihin.
Asiakastyytyväisyyskyselyn mukaan Heikki Isotalon asiakkaat ovat tyytyväisiä yrityksen tämän hetkiseen toimintaan. Havaintojen ja haastatteluiden perusteella yrityksen toimintaa voidaan kuitenkin kehittää. Työssä käytetyn asiakastyytyväisyyskyselyn, yrittäjän haastatteluiden ja teoriaosuuden pohjalta on esitetty kehitysideoita toimeksiantajan yritystoiminnan parantamiseksi. Kehitysideat keskittyvät lähinnä yrityksen kalustoon, markkinointiin ja tuotepakkauksen ulkoasuun.
Maatalousyritys Heikki Isotalo on toiminut vuodesta 1986, jolloin tilalla on viljelty useita eri juureksia ja kasveja. Tänä päivänä yrityksen toiminta on keskittynyt porkkanan viljelyyn ja myyntiin. Maatalousyritys sijaitsee Salon Kiikalassa. Pääosin yrityksen asiakkaat sijaitsevat Salon ja Turun alueella, jolloin tuote on Heikki Isotalon asiakkaille lähiruokaa.
Opinnäytetyön tavoite on kehittää Maatalousyritys Heikki Isotalon yritystoimintaa. Opinnäytetyössä on käytetty apuna asiakastyytyväisyyskyselyä, yrittäjän haastatteluita sekä Internet – ja kirjalähteitä. Lisäksi olemme kartoittaneet eri kuljetusvaihtoehtoja yrittäjälle sekä lähettäneet tarjouspyynnöt eri kuljetuksiin erikoistuneille yrityksille. Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin Salon ja Turun alueella syksyllä 2014 ja vuoden 2015 alussa. Haastatteluita tehtiin yhteensä 7 kappaletta ja ne kohdistettiin vähittäiskauppojen hedelmä- ja vihannesosastojen tilausvastaaville. Kaikki haastateltavat ovat maatalousyritys Heikki Isotalon tämän hetkisiä asiakkaita.
Opinnäytetyön viitekehyksessä on käsitelty yrityksen toimintaa, porkkanan tuottamista ja viljelyä Suomessa sekä EU:n lainsäädännön merkitystä Suomen maatalouteen. Sen lisäksi opinnäytetyössä on perehdytty lähiruoan ja luomuruoan hyötyihin ja eroihin sekä niiden merkitykseen kuluttajan näkökulmasta. Kirjoittajat ovat perehtyneet myös yritysten välisiin asiakassuhteisiin, ostoprosessin eri vaiheisiin ja ostopäätökseen vaikuttaviin tekijöihin.
Asiakastyytyväisyyskyselyn mukaan Heikki Isotalon asiakkaat ovat tyytyväisiä yrityksen tämän hetkiseen toimintaan. Havaintojen ja haastatteluiden perusteella yrityksen toimintaa voidaan kuitenkin kehittää. Työssä käytetyn asiakastyytyväisyyskyselyn, yrittäjän haastatteluiden ja teoriaosuuden pohjalta on esitetty kehitysideoita toimeksiantajan yritystoiminnan parantamiseksi. Kehitysideat keskittyvät lähinnä yrityksen kalustoon, markkinointiin ja tuotepakkauksen ulkoasuun.