Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Moniammatillinen oppiminen ja harjoittelu terveysalalla

Melaluoto, Kaisa; Aalto, Jenni (2015)

 
Avaa tiedosto
Aalto_Jenni_Melaluoto_Kaisa.pdf (473.6Kt)
Lataukset: 


Melaluoto, Kaisa
Aalto, Jenni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076640
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää hoitotyön ja lääketieteen opiskelijoiden moniammatillisuuden toteutumista ja kehittymistä kliinisessä harjoittelussa. Opinnäytetyön tehtävinä oli kuvata, mitä tarkoitetaan moniammatillisella kliinisellä harjoittelulla, miten se toteutuu Pohjoismaissa ja miten moniammatillinen kliininen harjoittelu kehittää hoitotyön ja lääketieteen opiskelijoiden ammatillista osaamista. Tavoitteena oli valottaa moniammatillisen yhteistyön harjoittelun tärkeyttä yhteistyötaitojen ja potilaan laadukkaan hoitamisen kehittämiseksi. Tietoa voidaan käyttää moniammatillisen opetuksen suunnittelussa niin oppilaitosten kuin harjoitteluorganisaatioiden taholla. Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja analysoinnissa käytettiin apuna aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Opinnäytetyön aihe oli lähtöisin Pirkanmaan sairaanhoitopiirin tarpeesta.

Moniammatillisten taitojen harjoittelu koulutuksen aikana mahdollistaa myöhemmin työelämässä tapahtuvan eri ammattiryhmien välisen sujuvan yhteistyön ja sen myötä laadukkaan hoidon toteutumisen. Pelkästään ammattiryhmittäin tapahtuvat harjoittelut edistävät ammattiryhmäkeskeistä ajattelua, jonka seurauksena syntyy yhteistyötaidoiltaan puutteellisia ammattilaisia. Moniammatillisen harjoittelun päämääränä onkin kouluttaa yhteistyökykyisiä ja ammattitaitoisia terveydenhuollon ammattilaisia.

Opinnäytetyön tuloksista ilmenee, että opiskelijoiden käsitys omasta ja toisen ammattiryhmän työnkuvasta ja roolista selkiytyi harjoittelun aikana. Luottamus ja kunnioitus ammattiryhmien välillä kasvoivat huomattavasti. Yhteistyötaitojen kehittymisen lisäksi harjoittelu lisäsi opiskelijoiden ymmärrystä potilaan kokonaisvaltaisesta hoidosta ja siitä, milloin on hyvä konsultoida toista ammattiryhmää. Opiskelijoiden käsitys tiimityön tärkeydestä vahvistui. Harjoittelussa opittuja moniammatillisia taitoja hyödynnettiin myöhemmin työelämässä.

Opinnäytetyö tarjoaa hyödyllistä tietoa moniammatillisuuden oppimisen ja kliinisen harjoittelun kehittämiseksi. Jatkossa voitaisiin tutkia, mihin vaiheeseen opintoja harjoittelujakso tulisi sijoittaa ja millainen harjoittelumuoto palvelee parhaiten yhteistyötaitojen oppimista. Lisäksi olisi kiinnostavaa tietää, palveleeko erillinen moniammatillinen harjoittelujakso paremmin yhteistyötaitojen oppimista kuin tavallinen harjoittelujakso moniammatillisessa ympäristössä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste