Moniammatillinen oppiminen ja harjoittelu terveysalalla
Melaluoto, Kaisa; Aalto, Jenni (2015)
Melaluoto, Kaisa
Aalto, Jenni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076640
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää hoitotyön ja lääketieteen opiskelijoiden moniammatillisuuden toteutumista ja kehittymistä kliinisessä harjoittelussa. Opinnäytetyön tehtävinä oli kuvata, mitä tarkoitetaan moniammatillisella kliinisellä harjoittelulla, miten se toteutuu Pohjoismaissa ja miten moniammatillinen kliininen harjoittelu kehittää hoitotyön ja lääketieteen opiskelijoiden ammatillista osaamista. Tavoitteena oli valottaa moniammatillisen yhteistyön harjoittelun tärkeyttä yhteistyötaitojen ja potilaan laadukkaan hoitamisen kehittämiseksi. Tietoa voidaan käyttää moniammatillisen opetuksen suunnittelussa niin oppilaitosten kuin harjoitteluorganisaatioiden taholla. Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja analysoinnissa käytettiin apuna aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Opinnäytetyön aihe oli lähtöisin Pirkanmaan sairaanhoitopiirin tarpeesta.
Moniammatillisten taitojen harjoittelu koulutuksen aikana mahdollistaa myöhemmin työelämässä tapahtuvan eri ammattiryhmien välisen sujuvan yhteistyön ja sen myötä laadukkaan hoidon toteutumisen. Pelkästään ammattiryhmittäin tapahtuvat harjoittelut edistävät ammattiryhmäkeskeistä ajattelua, jonka seurauksena syntyy yhteistyötaidoiltaan puutteellisia ammattilaisia. Moniammatillisen harjoittelun päämääränä onkin kouluttaa yhteistyökykyisiä ja ammattitaitoisia terveydenhuollon ammattilaisia.
Opinnäytetyön tuloksista ilmenee, että opiskelijoiden käsitys omasta ja toisen ammattiryhmän työnkuvasta ja roolista selkiytyi harjoittelun aikana. Luottamus ja kunnioitus ammattiryhmien välillä kasvoivat huomattavasti. Yhteistyötaitojen kehittymisen lisäksi harjoittelu lisäsi opiskelijoiden ymmärrystä potilaan kokonaisvaltaisesta hoidosta ja siitä, milloin on hyvä konsultoida toista ammattiryhmää. Opiskelijoiden käsitys tiimityön tärkeydestä vahvistui. Harjoittelussa opittuja moniammatillisia taitoja hyödynnettiin myöhemmin työelämässä.
Opinnäytetyö tarjoaa hyödyllistä tietoa moniammatillisuuden oppimisen ja kliinisen harjoittelun kehittämiseksi. Jatkossa voitaisiin tutkia, mihin vaiheeseen opintoja harjoittelujakso tulisi sijoittaa ja millainen harjoittelumuoto palvelee parhaiten yhteistyötaitojen oppimista. Lisäksi olisi kiinnostavaa tietää, palveleeko erillinen moniammatillinen harjoittelujakso paremmin yhteistyötaitojen oppimista kuin tavallinen harjoittelujakso moniammatillisessa ympäristössä.
Moniammatillisten taitojen harjoittelu koulutuksen aikana mahdollistaa myöhemmin työelämässä tapahtuvan eri ammattiryhmien välisen sujuvan yhteistyön ja sen myötä laadukkaan hoidon toteutumisen. Pelkästään ammattiryhmittäin tapahtuvat harjoittelut edistävät ammattiryhmäkeskeistä ajattelua, jonka seurauksena syntyy yhteistyötaidoiltaan puutteellisia ammattilaisia. Moniammatillisen harjoittelun päämääränä onkin kouluttaa yhteistyökykyisiä ja ammattitaitoisia terveydenhuollon ammattilaisia.
Opinnäytetyön tuloksista ilmenee, että opiskelijoiden käsitys omasta ja toisen ammattiryhmän työnkuvasta ja roolista selkiytyi harjoittelun aikana. Luottamus ja kunnioitus ammattiryhmien välillä kasvoivat huomattavasti. Yhteistyötaitojen kehittymisen lisäksi harjoittelu lisäsi opiskelijoiden ymmärrystä potilaan kokonaisvaltaisesta hoidosta ja siitä, milloin on hyvä konsultoida toista ammattiryhmää. Opiskelijoiden käsitys tiimityön tärkeydestä vahvistui. Harjoittelussa opittuja moniammatillisia taitoja hyödynnettiin myöhemmin työelämässä.
Opinnäytetyö tarjoaa hyödyllistä tietoa moniammatillisuuden oppimisen ja kliinisen harjoittelun kehittämiseksi. Jatkossa voitaisiin tutkia, mihin vaiheeseen opintoja harjoittelujakso tulisi sijoittaa ja millainen harjoittelumuoto palvelee parhaiten yhteistyötaitojen oppimista. Lisäksi olisi kiinnostavaa tietää, palveleeko erillinen moniammatillinen harjoittelujakso paremmin yhteistyötaitojen oppimista kuin tavallinen harjoittelujakso moniammatillisessa ympäristössä.