Monikulttuurisuus päiväkodin uskontokasvatuksessa : tutkimus vanhempien näkemyksistä
Jokinen, Salla; Suominen, Neea (2015)
Jokinen, Salla
Suominen, Neea
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076648
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyötutkimus käsittelee päiväkodin uskontokasvatusta monikulttuurisuuden näkökulmasta. Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää millainen merkitys uskonnolla ja uskontokasvatuksella on päivähoidossa olevien lasten vanhemmille. Haimme vastausta tutkimuskysymykseemme: ”Mitä vanhemmat toivovat päiväkodin uskontokasvatukselta?”
Opinnäytetyömme oli kvalitatiivinen tukimus, jonka aineisto kerättiin kyseylomakkein kolmesta päiväkodista Turun alueella. Kyselylomakkeita jaettiin viiden eri päiväkotiryhmän vanhemmille yhteensä 49 kappaletta. Tutkimusaineiston muodostivat palautuneet 28 lomaketta. Tutkimuksemme vastausprosentti oli 57%. Teoriaosuudessa käsittelemme uskontokasvatuksen nykytilaa, monikulttuurisuutta sekä monikulttuurisuuden huomioimista päivähoidossa.
Tutkimuksemme tuloksista nousi esille neljä pääteemaa, jotka olivat: suomalaiseen kuttuuriin tutustuminen, uskonto arvokasvatuksen välineenä, lapsen ikätaso sekä erilaisiin uskontoihin ja kulttuureihin tutustuminen. Vanhempien mielipiteet uskontokasvatuksen toteuttamistavoista jakautuivat hyvin tasaisesti kolmen eri vaihtoehdon välillä. Nämä vaihtoehdot olivat: Ei uskontokasvatusta ollenkaan, perinteinen kristillinen uskontokasvatus ja monia eri uskontoja käsittelevä uskontokasvatus.
Opinnäytetyömme oli kvalitatiivinen tukimus, jonka aineisto kerättiin kyseylomakkein kolmesta päiväkodista Turun alueella. Kyselylomakkeita jaettiin viiden eri päiväkotiryhmän vanhemmille yhteensä 49 kappaletta. Tutkimusaineiston muodostivat palautuneet 28 lomaketta. Tutkimuksemme vastausprosentti oli 57%. Teoriaosuudessa käsittelemme uskontokasvatuksen nykytilaa, monikulttuurisuutta sekä monikulttuurisuuden huomioimista päivähoidossa.
Tutkimuksemme tuloksista nousi esille neljä pääteemaa, jotka olivat: suomalaiseen kuttuuriin tutustuminen, uskonto arvokasvatuksen välineenä, lapsen ikätaso sekä erilaisiin uskontoihin ja kulttuureihin tutustuminen. Vanhempien mielipiteet uskontokasvatuksen toteuttamistavoista jakautuivat hyvin tasaisesti kolmen eri vaihtoehdon välillä. Nämä vaihtoehdot olivat: Ei uskontokasvatusta ollenkaan, perinteinen kristillinen uskontokasvatus ja monia eri uskontoja käsittelevä uskontokasvatus.