Lasten välinen kiusaaminen päiväkodissa : ennaltaehkäisy ja puuttumisen keinot
Myllykoski, Janica (2015)
Myllykoski, Janica
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076585
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen toimintaympäristönä toimi Turussa sijaitseva yksityinen päiväkoti. Kehittämisen lähtökohtana oli työntekijöiden tarve konkreettisille työvälineille kiusaamisen vastaiseen työhön. Kiusaamisella voi olla hyvin pitkäaikaisiakin vaikutuksia, esimerkiksi lapsen eristäytyminen muista, sosiaalinen sopeutumattomuus ja itsetunnon heikentyminen. Laadukkaan varhaispedagogiikan ja varhaisen puuttumisen avulla voidaan ehkäistä kiusaamisen negatiivisia vaikutuksia lapsen kasvuun ja kehitykseen.
Hankkeen kehittämistehtävänä oli kiusaamisen ennaltaehkäisyn ja siihen puuttumisen kansion kehittäminen ja kokoaminen arjen avuksi työntekijöille. Tavoitteena oli lisätä päiväkodin työntekijöiden tietoisuutta kiusaamisen vastaisen työn eri muodoista sekä kartuttaa heidän osaamistaan kansioon koottujen käytännön esimerkkien ja konkreettisten apuvälineiden avulla. Lisäksi hankkeen aikana tavoitteeksi muodostui myös päiväkodin lasten vanhempien osallistaminen mukaan kiusaamisen vastaiseen työhön. Lasten arvomaailma ja asenteet toisia ihmisiä kohtaan muodostuvat valtaosin kotoa käsin. Kiusaamisen vastaisessa työssä parempaan lopputulokseen päästään, kun se tehdään vanhempien ja päiväkodin yhteistyönä.
Hankkeessa kehittämisen keskeisinä menetelminä toimivat dialoginen keskustelu, vanhemmille tehty kysely ja focysryhmähaastattelu, jonka avulla selvitin päiväkodin työntekijöiden näkemyksiä ja kokemuksia kiusaamisen vastaisesta työstä ja heidän toiveitaan kehittämistyölle. Kiusaamisen ennaltaehkäisyn ja siihen puuttumisen kansio muodostui pääosin aikaisempaa tietoa hyväksikäyttäen ja muokaten.
Kehittämishankkeen tuotoksena tehdyssä kansiossa kiusaamisen ennaltaehkäisyn lähtökohtina toimivat turvallisen ilmapiirin luominen, sosio-emotionaalisten taitojen opettaminen, lasten osallisuuden ja tasa-arvon edistäminen sekä leikin havainnointi, ohjaaminen ja siihen osallistuminen. Kiusaamiseen puuttumisessa korostui ilmiön huomaaminen ja tunnistaminen ja lasten vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö.
Hankkeen kehittämistehtävänä oli kiusaamisen ennaltaehkäisyn ja siihen puuttumisen kansion kehittäminen ja kokoaminen arjen avuksi työntekijöille. Tavoitteena oli lisätä päiväkodin työntekijöiden tietoisuutta kiusaamisen vastaisen työn eri muodoista sekä kartuttaa heidän osaamistaan kansioon koottujen käytännön esimerkkien ja konkreettisten apuvälineiden avulla. Lisäksi hankkeen aikana tavoitteeksi muodostui myös päiväkodin lasten vanhempien osallistaminen mukaan kiusaamisen vastaiseen työhön. Lasten arvomaailma ja asenteet toisia ihmisiä kohtaan muodostuvat valtaosin kotoa käsin. Kiusaamisen vastaisessa työssä parempaan lopputulokseen päästään, kun se tehdään vanhempien ja päiväkodin yhteistyönä.
Hankkeessa kehittämisen keskeisinä menetelminä toimivat dialoginen keskustelu, vanhemmille tehty kysely ja focysryhmähaastattelu, jonka avulla selvitin päiväkodin työntekijöiden näkemyksiä ja kokemuksia kiusaamisen vastaisesta työstä ja heidän toiveitaan kehittämistyölle. Kiusaamisen ennaltaehkäisyn ja siihen puuttumisen kansio muodostui pääosin aikaisempaa tietoa hyväksikäyttäen ja muokaten.
Kehittämishankkeen tuotoksena tehdyssä kansiossa kiusaamisen ennaltaehkäisyn lähtökohtina toimivat turvallisen ilmapiirin luominen, sosio-emotionaalisten taitojen opettaminen, lasten osallisuuden ja tasa-arvon edistäminen sekä leikin havainnointi, ohjaaminen ja siihen osallistuminen. Kiusaamiseen puuttumisessa korostui ilmiön huomaaminen ja tunnistaminen ja lasten vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö.