Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Opetuspeli nestehoidon lääkelaskentaan

Humalainen, Milja; Lindström, Oksana (2025)

 
Avaa tiedosto
Humalainen_Lindstrom.pdf (643.2Kt)
Lataukset: 


Humalainen, Milja
Lindström, Oksana
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025121838150
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tehdä oppimismateriaalia sairaanhoitajaopiskelijoille Moodleen, toimeksiantaja on HAMKin lehtori. Opinnäytetyön tarkoitus oli myös syventää omaa tietämystä nestehoidon toteutuksesta, siihen liittyvistä lääkelaskuista ja selvittää, mitä nestehoidon toteutuksessa tulee huomioida ja esimerkiksi mitä nesteitä käytetään. Tavoitteena oli, että oppimismateriaali voi helpottaa opiskelijoiden lääkelaskujen oppimista ja tehdä oppimisesta hauskaa, motivoivaa, sekä aidon tuntuista. Tavoite oli myös, että pelaajalla on mahdollisuus harjoitella lääkelaskuja sekä nestehoidon toteutusta potilastapausten avulla, turvallisella tavalla. Jotta voitiin tehdä oppimismateriaalia, täytyi itse olla varma, että osataan laskea lääkelaskuja.
Tietoperusta koostuu lääkehoidosta, nestetasapainon käsittelystä, sen häiriöistä, sekä oppimisesta. Teorian pohjalta lähdettiin miettimään lääkelaskuja, joita nestehoidon toteutuksessa tarvitaan. Tietoa etsittiin nestehoitoa, sekä lääkelaskentaa ja oppimista koskevilla hakusanoilla. Myös nestehoidon opetuskirjoja käytettiin lähteinä. Nestehoidon teoriaa on hieman rajattu lasten osalta, eikä työssä käsitellä ennen nestehoidon aloitusta tehtäviä toimenpiteitä tai verensiirtoja.
Opinnäytetyön tuotos on lyhyt ja kattava teoriapaketti nestehoidosta ja pakohuonetyylinen lääkelaskupeli. Opetuspeli tehtiin Ren’py pelintekoalustalla, koska se on ilmainen ja kenen tahansa käytettävissä. Pelissä edetään lineaarisesti, sairaanhoitaja-opiskelija viettää päivänsä sairaalan osastolla. Hän hoitaa erilaisia potilaita ja laskee erilaisia lääkelaskuja. Tarvittaessa opiskelija pääsee kertaamaan teoriatietoa. Tuloksena saatiin visuaalinen ja hauska lääkelaskuja opettava peli, joka on suunnattu nestehoitoa opetteleville sairaanhoitajaopiskelijoille. Peliä voi hyödyntää jo valmistunut sairaanhoitajakin.
 
The purpose of the thesis was to create learning material for nursing students on Moodle. The thesis was commissioned by a lecturer from HAMK (Häme University of Applied Sciences). Beyond the creation of educational resources, the thesis also sought to deepen the authors’ understanding of fluid therapy, the associated medication calculations, and the critical considerations required for its safe and effective implementation, including the selection of fluids. The main objective was to produce material that not only supports students in mastering medication calculations but also enhances the learning experience by making it engaging, motivating, and authentic. Furthermore, the material was intended to provide students with opportunities to practice both medication calculations and the application of fluid therapy through patient case scenarios in a safe and controlled manner. To ensure the reliability of the learning content, it was essential for the authors to demonstrate proficiency in performing medication calculations prior to the development of the material.
The theoretical framework of this thesis is comprised of medication, the regulation of fluid balance, its disturbances, and learning processes. Building upon this theoretical foundation, attention was directed toward the medication calculations required in the implementation of fluid therapy. Relevant information was sought using keywords related to fluid therapy, medication calculations, and learning, and textbooks on fluid therapy were also used as sources. The scope of the theoretical discussion has been slightly delimited with regarding to pediatric patients, and the thesis does not address procedures undertaken prior to the initiation of fluid therapy or blood transfusions.
The outcome of the thesis consists of a comprehensive theoretical package on fluid therapy and an escape room–style medication calculation game. The educational game was developed using the Ren’Py platform, chosen for its accessibility and free availability. The game progresses in a linear manner, simulating a day in the hospital ward for a nursing student. During gameplay, the student cares for different patients and performs various medication calculations, with the option to review theoretical knowledge when necessary. The result is a visually engaging and enjoyable game designed to teach medication calculations, specifically targeted at nursing students learning fluid therapy. The game may also serve as a useful tool for practicing nurses who wish to refresh their skills.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste