Tapahtuman järjestäminen osana markkinointia. Case: Runkomäen Iltamat kesällä 2014
Punna, Heidi (2015)
Punna, Heidi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086841
Tiivistelmä
Työ on toiminnallinen opinnäytetyö aiheenaan tapahtumamarkkinointi ja tapahtuman järjestäminen. Työn toimeksiantajana toimi tiimiyritys Agropit Osk, joka järjesti kolmet Runkomäen iltamat kesällä 2014. Runkomäen iltamat on perinteikäs tapahtuma, jonka järjestämistä on kysytty. Ensimmäisen kerran Agropit Osk järjesti tapahtuman kesällä 2013 ja nyt tämä tapahtumaperinne sai jatkoa.
Työssä selvitetään, millainen on onnistunut tapahtuma ja millä keinoilla sellaisen voi järjestää. Työn tavoitteena on myös selvittää mitä on tapahtumamarkkinointi ja mitkä ovat tapahtuman järjestämisen vaikutukset markkinointiin. Opinnäytetyössä tehdään kattava toteutussuunnitelma Runkomäen iltamille.
Työssä käytetään teoriapohjana tapahtuman järjestämisestä ja markkinoinnista kertovaa kirjallisuutta. Myös erilaisia tapahtumaoppaita ja projektinhallintakirjoja käytetään hyödyksi. Työssä hyödynnetään myös tekijän kokemuksia ja oppeja tapahtuman järjestämisestä.
Runkomäen iltamat toteutettiin kesällä 2014. Tapahtumien aikana kerättiin havaintoja, joiden pohjalta tehdään johtopäätökset. Teorian ja käytännön kautta saadaan hyvin havainnollistava kuva tapahtumamarkkinoinnista ja tapahtuman järjestämisestä.
Tapahtumamarkkinointi on hyvä keino tavata asiakkaita, tutustua kohderyhmään ja parantaa yrityskuvaa. Hyvä keino se on kylläkin vain silloin, kun tapahtuma on hyvin organisoitu. Onnistuneeseen tapahtumaan vaaditaan hyvää ja yksityiskohtaista suunnittelua.
Työssä selvitetään, millainen on onnistunut tapahtuma ja millä keinoilla sellaisen voi järjestää. Työn tavoitteena on myös selvittää mitä on tapahtumamarkkinointi ja mitkä ovat tapahtuman järjestämisen vaikutukset markkinointiin. Opinnäytetyössä tehdään kattava toteutussuunnitelma Runkomäen iltamille.
Työssä käytetään teoriapohjana tapahtuman järjestämisestä ja markkinoinnista kertovaa kirjallisuutta. Myös erilaisia tapahtumaoppaita ja projektinhallintakirjoja käytetään hyödyksi. Työssä hyödynnetään myös tekijän kokemuksia ja oppeja tapahtuman järjestämisestä.
Runkomäen iltamat toteutettiin kesällä 2014. Tapahtumien aikana kerättiin havaintoja, joiden pohjalta tehdään johtopäätökset. Teorian ja käytännön kautta saadaan hyvin havainnollistava kuva tapahtumamarkkinoinnista ja tapahtuman järjestämisestä.
Tapahtumamarkkinointi on hyvä keino tavata asiakkaita, tutustua kohderyhmään ja parantaa yrityskuvaa. Hyvä keino se on kylläkin vain silloin, kun tapahtuma on hyvin organisoitu. Onnistuneeseen tapahtumaan vaaditaan hyvää ja yksityiskohtaista suunnittelua.