Sosiaalisen median hyödyntäminen POP Pankki Joroisten Osuuspankissa
Lappalainen, Satu (2015)
Lappalainen, Satu
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076759
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli tutkia, kuinka POP Pankki Joroisten Osuuspankki voi hyödyntää sosiaalista mediaa omassa liiketoiminnassaan. Joroisten Osuuspankki on POP Pankkiryhmään kuuluva pankki, joka tarjoaa pankkipalveluita omalla toimialueellaan.
Työn tutkimusongelmana oli selvittää 1) Miten sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää osana pankin markkinointiviestintää ja saada hyötyä liiketoiminnalle? 2) Miten muut POP Pankkiryhmän pankit käyt-tävät sosiaalista mediaa markkinointiviestinnässään? Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ja haas-tatteluna. Kyselytutkimus toteutettiin internetkyselynä. Vastaajille lähettiin sähköpostiin saatekirje, jossa oli linkki kyselyyn. Henkilöhaastattelut toteutettiin sähköposti- ja puhelinhaastatteluna. Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen sosiaalista mediaa ja asiakassuhteita pankkipalveluissa. Sosiaalista mediaa käsittelen yrityksen näkökulmasta, kuten mitä yrityksen tulee huomioida aloittaessaan toiminnan sosiaa-lisen median eri välineissä. Asiakassuhteita käsittelen asiakkaan näkökulmasta, mitä asioita asiakas huomioi päätöksenteossaan.
Keskeisistä tutkimustuloksista tuli ilmi, että vain muutama pankki oli mukana sosiaalisen median väli-neissä. Pankkien roolia sosiaalisen median välineissä aiottiin kehittää aktiivisemmaksi markkinointiroo-liksi. Saamallaan kokemuksella pankit olivat kokeneet saavansa hyötyä liiketoimintansa kehittämiseen. Kaikki POP Pankit eivät olleet mukana sosiaalisen median eri välineissä, koska heiltä puuttui johdon päätös. Pankit eivät kokeneet sosiaalista mediaa tarpeelliseksi, mutta harkitsivat sen käyttöönottoa.
Tutkimustyön perusteella laadittiin suositus ja ohjeistus Joroisten Osuuspankin pankin sosiaalisen medi-an hyödyntämisestä. Suositus sisältää yksityiskohtaista tietoa, siitä miten pankki voi hyödyntää sosiaali-sen median välineitä liiketoiminnassaan. Oheistus sisältää informaatiota pankille sosiaalisen median käyttöönotossa huomioitavista seikoista.
Työn tutkimusongelmana oli selvittää 1) Miten sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää osana pankin markkinointiviestintää ja saada hyötyä liiketoiminnalle? 2) Miten muut POP Pankkiryhmän pankit käyt-tävät sosiaalista mediaa markkinointiviestinnässään? Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ja haas-tatteluna. Kyselytutkimus toteutettiin internetkyselynä. Vastaajille lähettiin sähköpostiin saatekirje, jossa oli linkki kyselyyn. Henkilöhaastattelut toteutettiin sähköposti- ja puhelinhaastatteluna. Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen sosiaalista mediaa ja asiakassuhteita pankkipalveluissa. Sosiaalista mediaa käsittelen yrityksen näkökulmasta, kuten mitä yrityksen tulee huomioida aloittaessaan toiminnan sosiaa-lisen median eri välineissä. Asiakassuhteita käsittelen asiakkaan näkökulmasta, mitä asioita asiakas huomioi päätöksenteossaan.
Keskeisistä tutkimustuloksista tuli ilmi, että vain muutama pankki oli mukana sosiaalisen median väli-neissä. Pankkien roolia sosiaalisen median välineissä aiottiin kehittää aktiivisemmaksi markkinointiroo-liksi. Saamallaan kokemuksella pankit olivat kokeneet saavansa hyötyä liiketoimintansa kehittämiseen. Kaikki POP Pankit eivät olleet mukana sosiaalisen median eri välineissä, koska heiltä puuttui johdon päätös. Pankit eivät kokeneet sosiaalista mediaa tarpeelliseksi, mutta harkitsivat sen käyttöönottoa.
Tutkimustyön perusteella laadittiin suositus ja ohjeistus Joroisten Osuuspankin pankin sosiaalisen medi-an hyödyntämisestä. Suositus sisältää yksityiskohtaista tietoa, siitä miten pankki voi hyödyntää sosiaali-sen median välineitä liiketoiminnassaan. Oheistus sisältää informaatiota pankille sosiaalisen median käyttöönotossa huomioitavista seikoista.