Puun sydämen laulu : Näkökulmia elämäkerralliseen käsikirjoittamiseen
Leino, Kirsikka (2015)
Leino, Kirsikka
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076509
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on hankkeistettu yhteistyössä Vuonislahden Taiteilijatalo ry:n kanssa. Opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus, joka käsittelee elämäkerrallista käsikirjoittamista fenomenologisin tutkimusottein. Työn taiteellisena osiona tekijä käsikirjoitti ja ohjasi näytelmän Puun sydämen laulu kuvanveistäjä Eva Ryynäsen satavuotisjuhlavuoden kunniaksi.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli tekijän kiinnostus käsikirjoittamiseen ja oman ammatti-identiteetin tutkimiseen kirjoittamisen saralla. Tekijä pohti työnsä aikana seuraavia kysymyksiä: Kuinka luoda paperille uskottava ja tunnistettava henkilö tarinoiden, sekä lehtiartikkelien pohjalta? Missä kulkevat rajat ohjaajan ja käsikirjoittajan roolien välissä?
Tutkimusmateriaali koostui tekijän työpäiväkirjasta prosessin ajalta ja kirjallisuudesta sekä teatterin että käsikirjoittamisen saralta. Tekijä avaa työssään Puun sydämen laulun käsikirjoitusprosessia, ja nostaa esiin asioita, jotka vaikuttivat käsikirjoituksen valmistumiseen. Lisäksi kirjoittaja pohtii käsikirjoittaja-ohjaajan työnkuvaa.
Tekijä hahmotti työnsä kautta elämäkerrallisen kirjoittamisen rakenteita ja löysi uudenlaisen työtavan elämäkerrallisesta käsikirjoittamisesta. Opinnäytetyöprosessin aikana hahmottuivat ohjaajan ja käsikirjoittajan toisiaan tukevat roolit. Opinnäytetyö on vahvistanut tekijänsä ammatti-identiteettiä teatteri-ilmaisun ohjaajana ja käsikirjoittajana.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli tekijän kiinnostus käsikirjoittamiseen ja oman ammatti-identiteetin tutkimiseen kirjoittamisen saralla. Tekijä pohti työnsä aikana seuraavia kysymyksiä: Kuinka luoda paperille uskottava ja tunnistettava henkilö tarinoiden, sekä lehtiartikkelien pohjalta? Missä kulkevat rajat ohjaajan ja käsikirjoittajan roolien välissä?
Tutkimusmateriaali koostui tekijän työpäiväkirjasta prosessin ajalta ja kirjallisuudesta sekä teatterin että käsikirjoittamisen saralta. Tekijä avaa työssään Puun sydämen laulun käsikirjoitusprosessia, ja nostaa esiin asioita, jotka vaikuttivat käsikirjoituksen valmistumiseen. Lisäksi kirjoittaja pohtii käsikirjoittaja-ohjaajan työnkuvaa.
Tekijä hahmotti työnsä kautta elämäkerrallisen kirjoittamisen rakenteita ja löysi uudenlaisen työtavan elämäkerrallisesta käsikirjoittamisesta. Opinnäytetyöprosessin aikana hahmottuivat ohjaajan ja käsikirjoittajan toisiaan tukevat roolit. Opinnäytetyö on vahvistanut tekijänsä ammatti-identiteettiä teatteri-ilmaisun ohjaajana ja käsikirjoittajana.