dc.contributor.author | Hämäläinen, Tiiamari | - |
dc.contributor.author | Toivonen, Susanna | - |
dc.date.accessioned | 2015-05-08T11:57:43Z | |
dc.date.available | 2015-05-08T11:57:43Z | |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201505076802 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/91126 | |
dc.description.abstract | Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli Hyvänmielen talon asiakkaiden terveyden edistäminen sekä uuden toimintamallin alkuun saattaminen. Tavoitteisiin kuului myös Hyvänmielen talon henkilökunnalle suunnatun teemakansion luominen uuden toimintamallin pohjalta. Opinnäytetyö toteutettiin projektina, jonka tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Hyvänmielen talon asiakkaiden toiveiden mukaisesti kolme erilaista terveyden edistämisen toimintatuokiota. Tuokioiden aiheina olivat ravitsemus, liikunta, kansantaudit ja tunteet. Tuokiot järjestettiin Hyvänmielen talon toimitiloissa. Opinnäytetyö toteutettiin yh- teistyössä Hyvänmielentalon henkilökunnan kanssa.
Ensimmäisessä tuokiossa käsiteltiin aihetta tunteet. Tuokion tavoitteena oli saada osallistujat pohtimaan omia tunteitaan ja antaa keinoja niiden hallitsemiseksi. Toinen tuokio käsitteli ravitsemusta ja ruuanlaittoon liittyvää hygieniaoppia. Hygienia-asiaa oli toivottu erityisesti Hyvänmielentalon henkilökunnan puolesta. Viimeisessä tuokiossa tarkasteltiin kansantauteja, joista valittiin opinnäytetyön tekijöiden mielestä kolme ajankohtaisinta: korkea verenpaine, diabetes sekä kolesteroli. Viimeisen tuokion lopuksi järjestettiin pikkujoulut. Toimintatuokiot järjestettiin kerran kuukaudessa, kolmen kuukauden aikana.
Opinnäytetyön tekijät suunnittelivat toimintatuokioiden sisällöt ja niiden toteutukset huomioiden asiakkaiden toiveet. Toimintatuokioiden suunnittelussa kiinnitettiin erityisesti huomiota asiakkaiden motivointiin ja tuokioilla käytyihin keskusteluihin osallistumiseen. Toimintatuokioita kävi kuuntelemassa keskimäärin 7-10 Hyvänmielen talon asiakasta. Palautteiden mukaan, osallistujat pitivät tuokioita tarpeellisina, ajankohtaisina sekä mielenkiintoisina. Asiakkaat kokivat tarvitsevansa vastaavanlaisia toimintatuokioita terveyteen liittyvistä aiheista myös jatkossa.
Projektin tavoitteet toteutuivat hyvin. Hyvänmielen talon työntekijöiden ajatuksena on jatkaa vastaavien tuokioiden järjestämistä myös jatkossa. Henkilökohtaiset tavoitteet tulivat myös täytetyksi. Molemmat opinnäytetyöntekijät kehittyivät projektin aikana hoitotyön tulevina ammattilaisina ja saivat lisäkokemuksen tuomaa varmuutta esiintymiseen. | fi |
dc.description.abstract | Aim of this thesis was to promote the health of the inhabitants of Hyvänmielentalo, as well as to create a new approach to health promoting in Hyvänmielentalos proceedings. Aim was also to gather binder from theory base, which is attendant to the new created approach. This thesis was carried out as a project, the purpose of which was to design and implement three different sessions. Sessions were designed based on request from inhabitants of Hyvänmielentalo. These requests came from small Gallup, made by the thesisers. Topics of the thesis events were nutrition, physical activity, national diseases and feelings. Sessions were held in Hyvänmielentalo. Study was carried out in cooperation with the Hyvänmielentalos staff.
First session was about feelings. The goal of session was to make participants actively think about their own feelings and the ways to control it. Second session was about nutrition. Authors of the study also added cooking related hygiene to the content. Subject was especially requested on the behalf of the staff. In the last sessions thesiers talked about National diseases, from which thesiers chose most current ones in their opinion. Sessions were delimited to high blood pressure, cholesterol and diabetes. In the end of the last session, were also organized a small Christmas celebration. Sessions were held once a month, for three months.
The authors of the study designed the session’s contents and their implementation to-set, taking into account the wishes of the target group subjects. In the actions of the designs were particular giving attention to the motivating customers and their participation to the conversations. The sessions went on to listen to an average of 7-10 Hyvänmielen the house to the customer. According on the received feedback, customers considered held sessions necessary and interesting. Customers felt that they needed similar health related sessions also in the future.
The goals of the project were successfully achieved. Hyvänmielentalos employee’s idea is to continue the corresponding moments in the future. Individual goals were also ful- filled. Both of these thesisers showed a development as future professionals in health care and also gained skills as performers through experience. | en |
dc.language.iso | fin | - |
dc.publisher | Satakunnan ammattikorkeakoulu | - |
dc.rights | All rights reserved | - |
dc.title | Terveyttä Hyvänmielentalon asiakkaille | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/153 | - |
dc.organization | Satakunnan ammattikorkeakoulu | - |
dc.contributor.organization | Satakunnan ammattikorkeakoulu | - |
dc.subject.keyword | terveyden edistäminen | - |
dc.subject.keyword | mielenterveyden edistäminen | - |
dc.subject.keyword | mielenterveys | - |
dc.subject.keyword | mielenterveyskuntoutuja | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Hoitotyö|sv=Vård|en=Nursing| | - |
dc.subject.discipline | Hoitotyö | - |