Yrityksen rekrytointiprosessin vaiheet – työnhakijan tietopaketti
Somero, Niina (2015)
Somero, Niina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086989
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisille (MMA) keväällä 2015. MMA on Akavaan kuuluva edunvalvontajärjestö, joka tarjoaa 27 000 jäsenelleen tukea, turvaa sekä erilaisia koulutuksia työelämän tueksi. Tutkimus on tilattu ensisijaisesti järjestön työttömien ja työtä hakevien jäsenten tarpeisiin. Digitalisoituminen sekä sosiaalisen median ja verkostoitumisen merkityksen kasvu ovat vaikuttaneet voimakkaasti myös rekrytointiprosesseihin ja työnhakukanaviin. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa työnhakijoille ajankohtaista tietoa rekrytointiprosessin vaiheista. Tutkimus keskittyy ulkoiseen rekrytointiin ja erityisesti yrityksiin rekrytoijina, joten henkilöstövuokraus- ja suorahakupalvelut on rajattu sen ulkopuolelle. Työssä ei myöskään käsitellä rekrytointiin liittyvää lainsäädäntöä.
Työn teoriaosuus jakautuu yleisen rekrytointiprosessin vaiheiden kuvaamiseen sekä digitalisoitumisen näkymiseen rekrytointiprosessissa. Ensiksi mainitussa pääluvussa tutkitaan myös työnantajien hakijoissa arvostamia ominaisuuksia ja osaamista. Viimeksi mainittu pääluku käsittelee rekrytoinnin sähköisiä työkaluja, sosiaalisen median käyttöä rekrytointikanavana sekä piilotyöpaikkoja. Tutkimuskohteena oli Uudellamaalla toimivien 20 – 249 henkilöä työllistävien yritysten rekrytoinnista vastaavat henkilöt. Menetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta, joka toteutettiin Webropol-kyselynä maaliskuussa 2015. Tutkimukseen vastasi yhteensä 125 henkilöä.
Tuloksista ilmeni, että yritysten tärkeimpinä pitämät ulkoisen rekrytoinnin hakukanavat ovat sähköisiä, kuten yrityksen omat internetsivut, sähköiset työnhakusivustot sekä sosiaalisen median kanava LinkedIn. 72 % vastaajista ilmoitti yrityksen rekrytoineen henkilöstöä viimeisen vuoden aikana myös ilman avointa hakua. Tärkein syy tähän on se, että hakijoita riittää ilman julkista hakuakin. Yleisimmin näissä tapauksissa sopiva henkilö on löytynyt yrityksen verkostojen kautta. Hakijoiden tärkeimpinä ominaisuuksina pidetään sosiaalisia taitoja ja muutosvalmiutta. Myös asenne nousi tärkeäksi rekrytointikriteeriksi, sillä se nähdään tärkeimpänä osaamisen osa-alueena sekä tärkeimpänä haastattelussa selvitettävänä osa-alueena. Asenne nähdään myös hakijoiden toiseksi tärkeimpänä kehittymiskohteena työnhaussa heti oman osaamisen markkinoinnin jälkeen.
Tutkimuksen johtopäätökset on jaettu keskeisten tulosten yleiseen pohdintaan sekä ”suosituksia työnhakijalle” -alalukuun, josta hakija saa konkreettisia vinkkejä työnhakuunsa. Koska piilotyöpaikat edustavat valtaosaa työmarkkinoista, ei työnhakua kannata rajoittaa vain avoimessa haussa oleviin työpaikkoihin. Omia verkostojaan kannattaa hyödyntää ja lähettää myös avoimia hakemuksia yrityksiin. Sosiaalinen media on jo yleinen hakukanava, joka voi auttaa verkostoitumisessa sekä työllistymisessä. Myös oman osaamisen esille tuomiseen kannattaa panostaa ja miettiä mitä tarjottavaa itsellä olisi juuri kulloinkin haettavaa työtä ajatellen.
Työn teoriaosuus jakautuu yleisen rekrytointiprosessin vaiheiden kuvaamiseen sekä digitalisoitumisen näkymiseen rekrytointiprosessissa. Ensiksi mainitussa pääluvussa tutkitaan myös työnantajien hakijoissa arvostamia ominaisuuksia ja osaamista. Viimeksi mainittu pääluku käsittelee rekrytoinnin sähköisiä työkaluja, sosiaalisen median käyttöä rekrytointikanavana sekä piilotyöpaikkoja. Tutkimuskohteena oli Uudellamaalla toimivien 20 – 249 henkilöä työllistävien yritysten rekrytoinnista vastaavat henkilöt. Menetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta, joka toteutettiin Webropol-kyselynä maaliskuussa 2015. Tutkimukseen vastasi yhteensä 125 henkilöä.
Tuloksista ilmeni, että yritysten tärkeimpinä pitämät ulkoisen rekrytoinnin hakukanavat ovat sähköisiä, kuten yrityksen omat internetsivut, sähköiset työnhakusivustot sekä sosiaalisen median kanava LinkedIn. 72 % vastaajista ilmoitti yrityksen rekrytoineen henkilöstöä viimeisen vuoden aikana myös ilman avointa hakua. Tärkein syy tähän on se, että hakijoita riittää ilman julkista hakuakin. Yleisimmin näissä tapauksissa sopiva henkilö on löytynyt yrityksen verkostojen kautta. Hakijoiden tärkeimpinä ominaisuuksina pidetään sosiaalisia taitoja ja muutosvalmiutta. Myös asenne nousi tärkeäksi rekrytointikriteeriksi, sillä se nähdään tärkeimpänä osaamisen osa-alueena sekä tärkeimpänä haastattelussa selvitettävänä osa-alueena. Asenne nähdään myös hakijoiden toiseksi tärkeimpänä kehittymiskohteena työnhaussa heti oman osaamisen markkinoinnin jälkeen.
Tutkimuksen johtopäätökset on jaettu keskeisten tulosten yleiseen pohdintaan sekä ”suosituksia työnhakijalle” -alalukuun, josta hakija saa konkreettisia vinkkejä työnhakuunsa. Koska piilotyöpaikat edustavat valtaosaa työmarkkinoista, ei työnhakua kannata rajoittaa vain avoimessa haussa oleviin työpaikkoihin. Omia verkostojaan kannattaa hyödyntää ja lähettää myös avoimia hakemuksia yrityksiin. Sosiaalinen media on jo yleinen hakukanava, joka voi auttaa verkostoitumisessa sekä työllistymisessä. Myös oman osaamisen esille tuomiseen kannattaa panostaa ja miettiä mitä tarjottavaa itsellä olisi juuri kulloinkin haettavaa työtä ajatellen.