Tulevaisuuden matkatoimisto nuorten näkökulmasta
Ojansuu, Anu; Tuominen, Tanja (2015)
Ojansuu, Anu
Tuominen, Tanja
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505087059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505087059
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millainen on tulevaisuuden matkatoimisto nuorten mielestä. Matkustajien varaustottumukset ovat muuttuneet yhä omatoimisemmiksi, mikä on aiheuttanut haasteita matkatoimistojen toimintaperiaatteille. Säilyttääkseen kilpailukykynsä on matkatoimistojen sopeuduttava muuttuvaan toimintaympäristöön. Tutkimuksen tarkoitus on löytää keinoja, joilla matkatoimisto houkuttelee tulevaisuudessa matkailijoita asiakkaikseen.
Työn toimeksiantaja on matkatoimisto KILROY. Tästä syystä työ on rajattu koskemaan matkatoimistoja, joilla on internetissä toimivien varauskanavien lisäksi fyysinen matkatoimisto, josta saa henkilökohtaista palvelua. Tutkimuksen kohderyhmä on nuoret matkailijat (18–25-vuotiaat), sillä he ovat toimeksiantajan pääasiakasryhmä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään matkatoimistoalaa yleisesti ja siihen vaikuttaneita ja edelleen vaikuttavia tekijöitä, kuten internetiä. Seuraavaksi esitellään työn kannalta kolme merkittävintä matkatoimistoalan trendiä: tietoyhteiskunta, kestävä kehitys ja kokemusperäinen matkailu. Lopuksi käsitellään työn kohderyhmää eli nuoria ja keskitytään heidän kuluttamis- ja matkailutottumuksiinsa.
Kyseessä on tutkimustyylinen ja laadullisin menetelmin tehty opinnäytetyö. Tutkimus toteutettiin ryhmähaastatteluiden avulla kahtena päivänä maaliskuun 2015 lopussa. Tutkimusjoukko koostettiin Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Hotelli- ja ravintola-alan opiskelijoista. Ryhmähaastatteluita järjestettiin neljä. Haastateltavia oli yhteensä 17 henkeä ja iältään he olivat 19–23-vuotiaita.
Tutkimustulosten perusteella tulevaisuuden matkatoimistoon hakeudutaan yksilöllisten ja räätälöityjen matkojen vuoksi. Matkatoimiston tulee olla ensisijaisesti tavoitettavissa internetissä sekä mobiililaitteella. Henkilökohtaista palvelua arvostetaan edelleen ja myyjien asiantuntemuksen tulee perustua omakohtaisiin kokemuksiin. Tuoteportfoliossa tulee olla erikoisia ja elämyksellisiä matkoja.
Tutkimuksen tulosten perusteella huomattiin, että toimeksiantaja toimii jo monella tapaa nuorten mieltymysten mukaisesti. Annettujen kehitysehdotusten avulla toimeksiantaja voi kuitenkin parantaa kilpailuasemiaan markkinoilla. Kehitysehdotuksia ovat esimerkiksi mobiilipalveluiden sekä chat- ja videokeskusteluiden kehittäminen, kanta-asiakasohjelman lanseeraus ja yllätysmatkojen lisäys tuoteportfolioon.
Työn toimeksiantaja on matkatoimisto KILROY. Tästä syystä työ on rajattu koskemaan matkatoimistoja, joilla on internetissä toimivien varauskanavien lisäksi fyysinen matkatoimisto, josta saa henkilökohtaista palvelua. Tutkimuksen kohderyhmä on nuoret matkailijat (18–25-vuotiaat), sillä he ovat toimeksiantajan pääasiakasryhmä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään matkatoimistoalaa yleisesti ja siihen vaikuttaneita ja edelleen vaikuttavia tekijöitä, kuten internetiä. Seuraavaksi esitellään työn kannalta kolme merkittävintä matkatoimistoalan trendiä: tietoyhteiskunta, kestävä kehitys ja kokemusperäinen matkailu. Lopuksi käsitellään työn kohderyhmää eli nuoria ja keskitytään heidän kuluttamis- ja matkailutottumuksiinsa.
Kyseessä on tutkimustyylinen ja laadullisin menetelmin tehty opinnäytetyö. Tutkimus toteutettiin ryhmähaastatteluiden avulla kahtena päivänä maaliskuun 2015 lopussa. Tutkimusjoukko koostettiin Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Hotelli- ja ravintola-alan opiskelijoista. Ryhmähaastatteluita järjestettiin neljä. Haastateltavia oli yhteensä 17 henkeä ja iältään he olivat 19–23-vuotiaita.
Tutkimustulosten perusteella tulevaisuuden matkatoimistoon hakeudutaan yksilöllisten ja räätälöityjen matkojen vuoksi. Matkatoimiston tulee olla ensisijaisesti tavoitettavissa internetissä sekä mobiililaitteella. Henkilökohtaista palvelua arvostetaan edelleen ja myyjien asiantuntemuksen tulee perustua omakohtaisiin kokemuksiin. Tuoteportfoliossa tulee olla erikoisia ja elämyksellisiä matkoja.
Tutkimuksen tulosten perusteella huomattiin, että toimeksiantaja toimii jo monella tapaa nuorten mieltymysten mukaisesti. Annettujen kehitysehdotusten avulla toimeksiantaja voi kuitenkin parantaa kilpailuasemiaan markkinoilla. Kehitysehdotuksia ovat esimerkiksi mobiilipalveluiden sekä chat- ja videokeskusteluiden kehittäminen, kanta-asiakasohjelman lanseeraus ja yllätysmatkojen lisäys tuoteportfolioon.