Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ajoneuvoyhdistelmän korkeusmittaus

Hyppänen, Eemil (2015)

 
Avaa tiedosto
Hyppanen_Eemil.pdf (2.196Mt)
Lataukset: 


Hyppänen, Eemil
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505107184
Tiivistelmä
Keskisuurten erikoiskuljetusten, joissa etuautoa ei tarvita, korkeudenmittaus suoritetaan nykysin pääosin käsikäyttöisiä mittavälineitä, rullamittaa, mittasauvaa tai laseretäisyysmittaria käyttäen. Mittausten tarkkuuteen vaikuttaa helposti tien epätasaisuudet sekä mahdollinen mittavälineen kaltevuus. Mittausta suorittavan kuljettajan tulee rullamittaa tai laseretäisyysmittaria käyttäessään kiivetä koneen päälle lakipisteen viereen, korkeus mitatakseen, mikä osaltaan on työturvallisuutta vaarantava tekijä.

Alalta saamani omakohtaisen kokemuksen pohjalta, heräsi ajatus kehittää korkeusmittaukseen automatisoitua laitteistoa helpottamaan kuljettajan tehtävää. Taustoja selviteltyäni huomasin, ettei kyseiseen tarkoitukseen ole vielä laitteistoja tarjolla. Mahdollisesta toteutustavasta minulla oli jo muutama vaihtoehto mielessä ja aloitin eri tekniikoiden vertailun. Varteenotettavimmiksi toteutustavoiksi karsiutuivat konenäkö, laser ja keinohorisonttimenetelmät. Näistä konenäöllä ja laserilla kyettäisiin mahdollisesti täysin automatisoituun ratkaisuun, mutta antureiden suorituskykyvaatimukset ja hinnat selvitettyäni kävi selväksi, että hinta laitteistolle kasvaisi kohtuuttoman korkeaksi. Keinohorisonttimenetelmä puoliautomaattisesti toteutettuna voisi sen sijaan olla hinta-hyöty suhteelta järkevä ratkaisu.

Horisonttimenetelmän mahdolliseksi toteutustavaksi muodostui mastoon sijoitettava keinohorisonttikamera, minkä kuva tuodaan autossa olevalle näytölle. yhdistelmän lakipiste määritetään kameran keinohorisonttia käyttäen. Toteutusta selvitettyäni kävi selväksi, että kameran mittauskulma suhteessa autoon on olennaisen tärkeä, jotta korkeus voidaan tarkasti mitata. Tätä varten laitteisto olisi varustettava kulmaa valvovilla kallistusantureilla. Keinohorisontilla lakipisteen määrittämisen jälkeen, kameran korkeus mitattaisiin, mikä vastaisi yhdistelmän korkeutta.

Menetelmän testaamiseksi tuli laitteistosta rakentaa prototyyppi, jolla toimivuutta voidaan testata. Laitteiston rakentamisessa ilmeni kuitenkin useita haasteita, minkä myötä testien suorittaminen viivästyi. Lopulta testit piti suorittaa soveltaen, mikä osaltaan vaikutti testituloksiin.

Työn tulosten myötä on selvää, että toimivan ja hinnaltaan järkevän laitteiston rakentaminen on suurien haasteiden edessä. Etenkin pitkä mittausvälimatka laitteiston ja lakipisteen välissä osoittautui haasteeksi. Tarkempien tulosten aikaansaamiseksi pitäisi kallistusantureiden tuloksissa esiintynyt häiriö saada poistettua. Myöskään ultraäänen käyttö osana kameran korkeudenmittausta ei vastaa tarpeisiin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste