Kuinka viestiä yritysvastuusta poliittisille päättäjille?
Alhonen, Mira (2015)
Alhonen, Mira
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066345
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka vastuullisuudesta tulisi viestiä poliittisille päättäjille. Aihetta tutkittiin teorian ja esimerkkien avulla. Teoriapohja löytyi Internet-materiaalista ja haastattelusta.
Yritysvastuu jaetaan perinteisesti kolmeen osa-alueeseen: ympäristövastuuseen, sosiaaliseen vastuuseen ja taloudelliseen vastuuseen. Yritysvastuu on Suomen yritysvastuuverkosto FIBSin mukaan liiketoimintalähtöistä, se on sekä kestävää että kannattavaa.
Kun viestitään yritysvastuusta, sen on oltava rehellistä, avointa ja läpinäkyvää. Yleinen tapa viestiä yrityksen vastuullisuudesta on vastuullisuusraportti. Opinnäytetyö toi esille Talvivaaran ja Nokian Bridge-ohjelman kautta, kuinka ennakointi ja suunnitelmallisuus olivat tärkeitä yritysvastuuviestinnässä.
Aihetta tutkittiin organisaatioesimerkin kautta. Teknologiateollisuus ry on alansa edunvalvontaorganisaatio, joka viestii alansa vastuullisuudesta. Poliittiset päättäjät ovat organisaation tärkein kohderyhmä. Heille kohdistettujen viestien on oltava selkeitä, konkreettisia ja faktoihin perustuvia. Lisäksi jokainen päättäjä on otettava huomioon yksilönä.
Opinnäytetyössä Teknologiateollisuus ry:lle suunniteltiin esitysmateriaali, jota käytetään poliittisille päättäjille suunnatuissa henkilökohtaisissa tapaamisissa. Lisäksi kehitettiin tapa, jolla yritysvastuu näyttäytyy Teknologiateollisuuden nettisivuilla. Molemmissa kehitetyissä materiaaleissa yritysesimerkit ovat suuressa roolissa.
Opinnäytetyön yritysvastuumateriaali oli vasta alku kokonaisvaltaiselle yritysvastuuviestinnälle, jota on kehitettävä teknologioiden ja yritysten koko ajan kehittyvän vastuullisuuden mukana.
Yritysvastuu jaetaan perinteisesti kolmeen osa-alueeseen: ympäristövastuuseen, sosiaaliseen vastuuseen ja taloudelliseen vastuuseen. Yritysvastuu on Suomen yritysvastuuverkosto FIBSin mukaan liiketoimintalähtöistä, se on sekä kestävää että kannattavaa.
Kun viestitään yritysvastuusta, sen on oltava rehellistä, avointa ja läpinäkyvää. Yleinen tapa viestiä yrityksen vastuullisuudesta on vastuullisuusraportti. Opinnäytetyö toi esille Talvivaaran ja Nokian Bridge-ohjelman kautta, kuinka ennakointi ja suunnitelmallisuus olivat tärkeitä yritysvastuuviestinnässä.
Aihetta tutkittiin organisaatioesimerkin kautta. Teknologiateollisuus ry on alansa edunvalvontaorganisaatio, joka viestii alansa vastuullisuudesta. Poliittiset päättäjät ovat organisaation tärkein kohderyhmä. Heille kohdistettujen viestien on oltava selkeitä, konkreettisia ja faktoihin perustuvia. Lisäksi jokainen päättäjä on otettava huomioon yksilönä.
Opinnäytetyössä Teknologiateollisuus ry:lle suunniteltiin esitysmateriaali, jota käytetään poliittisille päättäjille suunnatuissa henkilökohtaisissa tapaamisissa. Lisäksi kehitettiin tapa, jolla yritysvastuu näyttäytyy Teknologiateollisuuden nettisivuilla. Molemmissa kehitetyissä materiaaleissa yritysesimerkit ovat suuressa roolissa.
Opinnäytetyön yritysvastuumateriaali oli vasta alku kokonaisvaltaiselle yritysvastuuviestinnälle, jota on kehitettävä teknologioiden ja yritysten koko ajan kehittyvän vastuullisuuden mukana.