Moniammatillisen yhteistyön kehittäminen lasten ja nuorten tuki- ja liikuntaelinongelmien ennaltaehkäisemiseksi
Niemi, Sanna (2015)
Niemi, Sanna
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076601
Tiivistelmä
Kouluikäisten lasten ja nuorten päivittäinen fyysinen aktiivisuus on vähentynyt merkittävästi. Vähäisen liikunnan myötä myös tuki – ja liikuntaelinoireet ovat lisääntyneet. Kehittämistyön tavoitteena on ollut selvittää Turun kaupungissa perusopetuksen parissa toimivien kouluterveydenhoitajien, kouluikäisten lasten fysioterapeuttien, koululiikunnanohjaajien sekä lasten ja nuorten liikuntapalveluista vastaavien henkilöiden välistä yhteistyötä. Nykytilanteen pohjalta tavoitteena on kehittää moniammatillista yhteistyötä lasten ja nuorten tuki- ja liikuntaelinongelmien ennaltaehkäisemiseksi.
Kehittämistyö toteutettiin käyttäen toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Kehittämisprosessi eteni sykleinä, johon kuului suunnittelu, toiminta, havainnointi ja reflektio. Kehittämistyön ensimmäisen syklin, alkukartoituksen, aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoidulla sähköpostikyselyllä, joka analysoitiin sisällönanalyysillä. Kysely lähetettiin kaikille Turun kaupungissa toimiville kouluterveydenhoitajille, kouluikäisten fysioterapeuteille, koululiikunnanohjaajille sekä lasten ja nuorten liikuntapalveluvastaaville (n=40). Kehittämistyön toinen ja kolmas sykli muodostui kehittämistyöryhmän kahdesta tapaamisesta, joihin kutsuttiin alkukartoituksessa yhteistyön kehittämisestä kiinnostuneet toimijat (n=8).
Alkukartoituksesta kävi ilmi, että yhteistyötä on tällä hetkellä jonkin verran. Eri ammattiryhmien välinen yhteistyö on konsultointia, yhdessä suunnittelua ja järjestämistä, sekä toisille ammattiryhmille omista toiminnoista tiedottamista. Yhteistyön hyödyksi koettiin kustannustehokkuus, laajempi näkökulma sekä saumaton hoitoketju. Haasteeksi koettiin aikapula, tiedonkulku sekä tietämättömyys muista toimijoista.
Moniammatillisissa kehittämistyöryhmän tapaamisissa tapahtui verkostoitumista sekä rakennettiin toimiva yhteistyöverkosto, jonka ensimmäisenä askeleena oli yhteystietojen päivitys sekä toimenkuvien selventäminen. Kehittämistyön lopputuloksena rakennettiin pohja moniammatilliselle yhteistyölle lasten ja nuorten tuki- ja liikuntaelinongelmien ennaltaehkäisemiseksi. Tuki- ja liikuntaelinoireiden ennaltaehkäisemiseksi tarvitaan myös jatkossa moniammatillista osaamista.
Kehittämistyö toteutettiin käyttäen toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Kehittämisprosessi eteni sykleinä, johon kuului suunnittelu, toiminta, havainnointi ja reflektio. Kehittämistyön ensimmäisen syklin, alkukartoituksen, aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoidulla sähköpostikyselyllä, joka analysoitiin sisällönanalyysillä. Kysely lähetettiin kaikille Turun kaupungissa toimiville kouluterveydenhoitajille, kouluikäisten fysioterapeuteille, koululiikunnanohjaajille sekä lasten ja nuorten liikuntapalveluvastaaville (n=40). Kehittämistyön toinen ja kolmas sykli muodostui kehittämistyöryhmän kahdesta tapaamisesta, joihin kutsuttiin alkukartoituksessa yhteistyön kehittämisestä kiinnostuneet toimijat (n=8).
Alkukartoituksesta kävi ilmi, että yhteistyötä on tällä hetkellä jonkin verran. Eri ammattiryhmien välinen yhteistyö on konsultointia, yhdessä suunnittelua ja järjestämistä, sekä toisille ammattiryhmille omista toiminnoista tiedottamista. Yhteistyön hyödyksi koettiin kustannustehokkuus, laajempi näkökulma sekä saumaton hoitoketju. Haasteeksi koettiin aikapula, tiedonkulku sekä tietämättömyys muista toimijoista.
Moniammatillisissa kehittämistyöryhmän tapaamisissa tapahtui verkostoitumista sekä rakennettiin toimiva yhteistyöverkosto, jonka ensimmäisenä askeleena oli yhteystietojen päivitys sekä toimenkuvien selventäminen. Kehittämistyön lopputuloksena rakennettiin pohja moniammatilliselle yhteistyölle lasten ja nuorten tuki- ja liikuntaelinongelmien ennaltaehkäisemiseksi. Tuki- ja liikuntaelinoireiden ennaltaehkäisemiseksi tarvitaan myös jatkossa moniammatillista osaamista.